BP'nin Rafineri ve Pazarlama biriminin Chief Operating Officer (COO) yani 2 numaralı ismi Tufan Erginbilgiç... Dünya devi bir şirkette çalışan en üst düzey Türk yöneticilerinden biri. Hafta içi Ankara'daki görüşmelerin ardından İstanbul'da görüştüğümüz Erginbilgiç, Ankara'ya gelişinin nedenlerinden biri; Bakü Tiflis Ceyhan (BTC) petrol boru hattının işleticisi Botaş International'in (BIL) "Türkiye BTC'den zarar ediyor" diyerek BP'yi eleştirip tahkime başvurmasıyla ilgili... Erginbilgiç, Enerji Bakanlığı ile görüştüklerini BTC'nin yüzde 31 ile en büyük ortağı olan BP'nin BIL'in zarar etmesine izin vermeyeceğini ve tahkim bitmeden çözüm bulunacağını söyledi.
ZARARI BIL EDİYOR, TÜRKİYE DEĞİL
BTC'nin en büyük ortağı yüzde 31'le BP... TPAO'nun payı ise yüzde 6.53. Hattı BOTAŞ International (BIL) işletiyor. BIL Genel Müdürü İbrahim Palaz, geçen ay Türkiye'nin BTC'den 93-94 milyon dolar zarar ettiğini ve tahkime gittiklerini açıkladı. "BP'nin Türkiye'ye bakışı uzun dönemli" diyen Erginbilgiç, Enerji Bakanı ve yetkililerle görüştüğünü belirtti ve ekledi: "Tahkim bitmeden sorun çözülür." "Türkiye bu işten zarar ediyor" söyleminin doğru olmadığının altını çizen Erginbilgiç "BİL varil başına 35 sent ücret alıyor. BİL zarar edebilir ama Türkiye etmez. Hazine varilde 20 sent alıyor. TPAO 2010'da 6 milyon metreküp petrol aldı. Yine de biz BİL'in kâr etmesi gerektiğine inanıyoruz. Çözüm olacak."
Türkiye'ye yatırım yapma zamanı
Erginbilgiç, 5 yıldır Türkiye'de büyüme planları yaptıklarını ancak hep ertelediklerini belirterek "Artık büyüyeceğiz" dedi. Erginbilgiç, Türkiye'den çıkacaklarına ilişkin söylentilere ilişkin de "5 yıldır yatırım yapmadığımız için söylentiler var. Biz Çin, Hindistan ve Türkiye gibi büyük pazarlarda gelişeceğiz" diye konuştu. EPDK verilerine göre BP, dağıtımda 2010 sonunda yüzde 10.80 pazar payıyla dördüncü büyük akaryakıt şirketi. Bütçesini söylemese de yatırımı 20 il ve 20 yeni istasyon açmak olarak anlatan Erginbilgiç, yakıtı yüzde 7 ucuza satan Full adlı şirketin "Büyükler istasyonların sahibi olmadığı için fiyat düşüremez" sözlerine de şöyle yanıt verdi: "700 kadar istasyondan sadece 2'si bizim. İstasyonların kimin olacağının kararı ekonomik."
Sorumluluk büyük
Dağıtıcının karı inanın çok küçük. Karlar Avrupa ile karşılaştırılıyor. Ancak dağıtıcının Türkiye'deki yatırımı ve sorumluluğu Avrupa'dan yüksek. Avrupa'da kaçak yakıtta sorumlu bayi iken Türkiye'de dağıtım şirketi. Bu ek bir maliyet...
Kâr hiç aşırı olmadı
Türkiye karlı bir pazar ancak karlar hiçbir zaman aşırı derecede olmadı. İntifadan önce de sonra da dağıtım şirketlerinin karlılığını çok yüksek değildi.
Türklükle ilgisi yok
BP'nin Yunanistan pazarından çıkmasının tek nedeni pazarın büyümemesiydi. Kararı kriz öncesi almıştık ve o zaman krizi görsek karar vermesi daha kolay olurdu. Krizi alan ekipte olduğumu için bazen soruyorlar ancak bunun Türk olmamla ilgisi yok.
Daha çok rezerv var
Petrol fiyatların artışı spekülatif deniyor ama 2010'da petrol talebi 2007'nin üzerine çıktı. 2011'de daha yüksek tüketim olacak. Artık talep Asya, ve Ortadoğu'dan geliyor. Dünyada 50 yıl sonra da fosil yakıtlara talep olacak. Bize göre yerin altında yeterince rezerv var.
Pazarlık değil ihale
(The Independent'ın Irak'ın işgalinden bir yıl önce petrol devlerinin pazarlık yaptığını, dönemin İngiltere Ticaret Bakanı ile BP yetkililerinin Ekim 2002'deki görüştüklerini hatırlatmamız üzerine) Irak'ta bir ihale süreci işlediği ve en iyi fiyatı verdiğimiz için Rumalia sahasını kazandık. Irak'ta üretimi artırmayı başardık ve şu anda kar gelmeye başladı.