Türkiye'de içki yasakları tartışılırken dünyanın en büyük üreticisi İngiliz Diageo Yeni Rakı markasının da sahibi olan Mey İçki'yi ABD'li yatırım fonu Texas Pasific Group (TPG)ve Actera'dan 2.1 milyar dolarlık rekor fiyatla satın aldı. TPG ve Actera, Mey İçki hisselerini 2006 yılında toplam 900 milyon dolara satın almıştı (Yüzde 90 TPG, yüzde 10'u Actera tarafından alındı). Diageo'nun ödediği fiyata göre, 2003'teki özelleştirmede 292 milyon dolara satılan Mey İçki'nin (Tekel Alkollü İçkiler) değeri 7 yıl içinde 7 kat değer kazandı. Satın alma anlaşmasının ardından açıklama yapan Diageo'nun CEO'su Paul Walsh, Türk i y e ' n i n güçlü büyümesiyle Diageo için cazip bir pazar olduğunu belirterek, "Mey İçki'nin satın alınması, hızlı büyüyen Türkiye alkollü içecek pazarındaki mevcut konumumuzu değiştirecek. Bu operasyon bize en önemli yerel alkollü içki kategorilerinin lider markalarını, muazzam bir dağıtım ağını ve etkinliği kanıtlanmış idari kadrosunu sağlayacak" dedi. Satın alma işleminin 2011'in ikinci yarısında tamamlanması planlanıyor. Ürünleri 180'in üzerinde ülkede satılan Diageo'nun hisseleri New York ve Londra borsalarında işlem görüyor.
STRATEJİMİZİN PARÇASI
Mey İçki'nin, Diageo'nun Türkiye'de uzun vadeli büyümesini hızlandırabileceği güçlü bir platform sunduğunu da kaydeden Paul Walsh, "Kârlılık kriterimizi karşılayan bu satın alma, Diageo ortalamasının üzerinde üst seviye büyüme ile kâr marjında artış sağlıyor. Bu yatırım, Diageo'nun Çin ve Vietnam gibi orta sınıfın hızla büyüdüğü, gelişmekte olan pazarlardaki varlığını artırma stratejisinin devamı niteliğinde'' diye konuştu. Şirketten yapılan açıklamada, önümüzdeki 5 yıla ilişkin yüksek büyüme planları da verildi.
YENİ FIRSATLAR
TPG Partner ve Mey İçki Yönetim Kurulu Başkanı Vincenzo Morelli de, elverişli ekonomik ortamın büyüme firsatları çıkaracağına inandıklarını belirterek, "Türkiye'ye ilişkin edinmiş olduğumuz bilgi birikiminin, şirketleri geliştirip büyütmedeki özel tecrübemizle birleşerek, bu cazip pazarda bize yeni yatırım fırsatları vereceğine inanıyorum'' dedi.
Avrupa'daki büyümenin gücüsünüz
Dıageo'nun
Avrupa Başkanı Andrew Morgan, satın almanın Diageo'ya gelişmekte olan, heyecan verici ve dinamik bir pazarda, orta sınıfa ulaşma fırsatı sağlayacağını söyledi. ''Türkiye, Avrupa'daki büyümenin etkin gücü'' diyen Morgan, küresel iş ölçeğinin Türk pazarına girmesi gerektiğini ifade etti. Türkiye'nin büyümesiyle ve demografik verileriyle olumlu yönde seyrettiğine ve bundan fayda sağladığına dikkati çeken Andrew Morgan, ''72 milyon nüfuslu Türkiye'de artan gelirli, yerel ve uluslararası içki markalarına para harcayan önemli bir gelişmekte olan orta sınıf var" dedi. Mey İçki'nin pazarda önemli bir pozisyonu olduğunu, rakıdan votkaya, şaraptan liköre kadar geniş bir ürün yelpazesi bulunduğunu söyleyen Morgan, ''Bu durum, Diageo'ya gelişmekte olan, heyecan verici bir pazarda, orta sınıfa ulaşma fırsatı sağlayacaktır'' dedi.n Türkiye'de Mey İçki'nin, İrlanda'daki ''Guiness'' gibi prestijli ve simgeleşmiş bir marka olduğunu söyleyen Morgan, ''Mey İçki'yi satın almak büyük bir iş ve gelecek potansiyelinin olduğuna inanıyoruz. Bu alım bize dinamik bir pazarda varolmamızı sağlayacaktır'' diye konuştu.
TPG 810 milyon dolara almıştı
2003 yılında TEKEL'in alkollü içkiler bölümünün özelleştirilmesine Tahincioğlu Holding, Nurol-Limak-Özaltın-Tütsab Ortak Girişim Grubu ve Hacı Ömer Sabancı Holding katılmıştı. İhalede en yüksek teklifi 292 milyon dolar bedelle Nurol-Limak-Özaltın- Tütsab Ortak Girişim Grubu vermişti. Mey Alkollü İçkiler Sanayi A.Ş adını alan şirket bu süreçte rakı ağırlıklı portföyünü votka, cin, şarapla genişletti. Şirketin yüzde 90'ı 2006'da ABD'li ünlü yatırım devi Texas Pasific Group ve HSBC'nin eski Genel Müdürü Piraye Antika'nın yatırımcı eşi İsak Antika'nın kurduğu Actera Group tarafından 810 milyon dolara satın alınmıştı.
Pazar ikiye katlandı
Türkiye'de
muhafazakârlaşma tartışmaları sürerken alkollü içki pazarının hacmi son 8 yılda 2 kattan fazla büyüyerek 1.5 milyar dolardan, 3-3.5 milyar dolar seviyesine çıktı. Bu büyümede, Tekel'in alkollü içecek bölümünün özelleştirilmesi, arkasından peş peşe sektöre adım atan yeni şirketler ve bu şirketlerin piyasaya sürdüğü yeni markalar etkili oldu.
Dünya devleri onun
DIAGEO'nun
dünya çapında birçok tanınmış markası var. Başlıca markaları Johnnie Walker, J&B, Windsor, Buchanan's ve Bushmills viskileri, Smirnoff, Ciroc ve Ketel One votkaları, Baileys, Captain Morgan, Jose Cuervo, Tanqueray ve bira markası Guinness.
EN BÜYÜK ÜRETİCİ
Mey İçki'nin 50 binden fazla satış noktası bulunuyor.
Şirketin satış cirosu 2010 yılında 766 milyon lira oldu.
Şirket Türkiye'nin en büyük alkollü içki üreticisi ve dağıtıcısı konumunda
Şirket Türkiye'de rakıdaki pazar liderliğinin yanında votka kategorisinde de lider konumda, ülke genelinde yaygın bir satış ve dağıtım ağına sahip