İstanbul'un incisi Boğazlar'ı kurtarmak için düğmeye basan Türkiye, 18 enerji devini Boğazlar Zirvesi'nde topladı. Şirketlere toplantıda olası bir tanker kazasının İstanbul'da faciaya neden olacağı uyarısı yapılırken, İstanbul Boğazı'nın ekolojik dengesinin şimdiden alt üst olduğu ifade edildi. Tankerlerin okyanuslardan getirdiği ve Boğazlar'a boşalttığı deşarj suları ve zehirli atıklar nedeniyle Boğazlar'da vahşi balık, zehirli deniz anası ve kırmızı alg türlerinin patladığı fotoğraflarla gösterildi. 'Böyle giderse İstanbul Boğazı yüzmeye dahi kapanır' uyarısı yapıldı.
1.5 MİLYON TON FELAKET
Önceki gün İstanbul'da gerçekleşen Boğazlar Zirvesi'nde enerji şirketlerine çevre brifingi verildi. Çevre ve Orman Bakanlığı yetkililerinin toplantıda yaptığı sunumda, Boğazlar'dan geçen tankerlerin okyanuslardan aldığı yıllık yaklaşık 1.5 milyon ton deşarj suyunu Boğazlar'a bıraktığının altı çizildi. Bu sularla gelen başta "Chysaora ve hysoscella" türleri gibi birçok vahşi deniz canlısının istavrit, hamsi, lüfer gibi Marmara ve Karadeniz'e özgü balıkları yiyerek ekolojik dengeyi bozduğu ortaya konuldu. Bu durum balık fiyatlarınında artmasına neden oluyor.
CANLILAR RİSK ALTINDA
Sunumda "Balans suları ile taşındığı bilinen zararlı alg patlamasına neden olan kırmızı alg türleri Marmara denizinde toplu balık ve deniz canlısı ölümüne neden oluyor. Bu bölgede yaşayan 15 milyon habitat canlısı büyük risk altında" uyarısı yapıldı. Bakanlık yetkilileri, toplantıda bu durumun Karadeniz ile Marmara arasında ekolojik geçiş noktası olan boğazlara büyük zarar verdiğini belirterek "Bu türlerin artması İstanbul'da insanların denizde yüzmesini bile engelleyecek boyuta ulaşabilir" uyarısını yaptı.
KÜLTÜR BAŞKENTİ
Toplantıda şirketlere İstanbul'da yaşanan büyük tanker kazaları ve etkileri anlatıldı. Bakanlık kurmayları İstanbul'un 2010 Kültür Başkenti ilan edildiğini hatırlatarak, Boğazlar'ın birinci derece çevre bölgesi ilan edilmesini masaya yatırdı. Boğazlar'dan geçen gemi trafiğinin çevre hassasiyetleri göze alınarak tekrar gözden geçirilmesi istendi.
GEMİLER ATIK YAYIYOR
İstanbul ve Çanakkale Boğazları'ndan geçen yük gemilerinin %10'u, petrol tankerlerinin ise %20'si atık veriyor. 2009 yılı verilerine göre Boğazlar'da toplanan atık miktarı 175.278 metreküp. Ayrıca petrol tankerleri yıllık 1.5 milyon ton suyu Boğazlar'a deşarj ediyor.
10 yılda taşınan petrol 130 kat arttı
* İstanbul Boğazı'ndan yılda 60 bin gemi geçiyor.
* Çanakkale Boğazı'ndan yılda 55 bin gemi geçiyor.
* Gemi sayısının yüzde 20'si tanker (15 bin),
* 1997-2007 döneminde tanker trafiğinde %90 artış gerçekleşti.
* Aynı dönemde taşınan petrol miktarı %130 artış gösterdi.
Dünyanın en önemli geçiş noktalarından
Dünya enerji devlerine İstanbul'un önemi şu cümlelerle anlatıldı:
* İstanbul Boğazı, Karadeniz'i Akdeniz'e bağlayan tek su yolu.
* İstanbul "Akdeniz'de Ortak Öneme Sahip 100 Tarihi Sit Alanı" listesinde.
* UNESCO Dünya Kültür Mirası listesinde.
* 2010 yılı Avrupa Kültür Başkenti.
* Boğazlar'daki tarihi, arkeolojik ve kültürel yapılar tarihi yapılar içinde
* Deniz ekosistemi için biyolojik koridor bölgesi.
* Marmara Denizi kapalı bir iç deniz olup hassas ve geri kazanılması çok zor bir ekosisteme sahip.
* Balıkçılık, turizm vb. faaliyetleri yoğun şekilde sürdürülüyor.
* İstanbul dünyada nüfusun en yoğun olduğu yerleşim yerleri arasında.