İlkokullar, 8 ve 12'nci sınıflar 1 Mart itibarıyla yüz yüze eğitime başlıyor. Ancak diğer kademedeki öğrenciler uzaktan eğitime devam edecek. TRT EBA TV ekranlarından yapılan uzaktan eğitimin yanı sıra canlı derslerde okulların neredeyse tamamı Zoom isimli iletişim platformunu kullanıyor. Peki bu platform ne kadar güvenli? Öğretmen ve veliler Zoom'un diğer olanaklarını ne kadar tanıyor? Zoom yetkilileri Türkiye'de ilk kez bu konuda SABAH'a bilgi verdi. Ebeveynlerin çevrimiçi eğitim gören çocukları için neler yapabileceklerini, online sınıfları nasıl güvenli hale getirebileceklerini ve Zoom'un belli başlı ayar ve özelliklerinin etkili bir sınıf ortamı oluşturmak için nasıl kullanabileceklerini şöyle anlattı:
Öğrencilerin video karelerini sürükleyip bırakarak düzenleme olanağı, tıpkı sınıftaki gibi bir oturma düzeninin sanal olarak oluşturulabilmesini sağlıyor.
Çoklu iğneleme özelliği, ekrana 9 farklı video sabitlenmesine olanak tanıyor. Bu sayede öğretmenlerin yanı sıra işaret dili tercümanları da ekrana sabitlenebiliyor.
Çoklu video özelliği grup çalışmalarında da faydalı. Örneğin bu sayede 9 öğrenci sınıfa birlikte sunum yapabiliyor.
Öğretmenler PowerPoint veya Keynote slaytlarını sanal bir arka plan olarak paylaşabiliyor ve videolarını en üste yerleştirebiliyor. Performans sanatları ve müzik öğretmenleri ise High-Fidelity Music Mode sayesinde, müzik ya da ses kalitesinin önemli olduğu dersleri gerçekleştirebiliyorlar.
GÜVENLİ DERS İPUÇLARI
Çevrimiçi sınıfları kontrol etmek, kesintileri önlemek ve uzaktan eğitimin etkinliğini sağlamak için aşağıdaki özelliklerden faydalanabilinir:
Kapalı sınıflar: Ders başladıktan sonra katılımı kapatmak için oturumunu kilitlemek mümkün.
Sınıf kontrolü: Öğretmenler, derslerine katılmamaları gereken üçüncü kişileri sınıftan çıkartabilir.
Ekran paylaşımı: Ekran paylaşımı yalnızca öğretmenler ve onların yetkilendirdiği öğrenciler tarafından gerçekleştirilebilir.
Sanal koridorlar: Derse girmemesi gereken ya da geç kalan öğrenciler sanal bekleme odalarında bekleyebilir.
Sessizlik: Öğretmenler sınıf için sohbeti sınırlayıp açabiliyorlar.
Sınırlama: Dersi aksatan öğrencilerin görüntüleri, sesi, yazdıkları, ekran paylaşımı geçici olarak durdurabilir.
Yoklama: Öğrencilerin kendilerini yeniden adlandırması önlenerek, başkasının yerine sınıfa girme önlenebilir.
VERİMLİ DERSİN ŞİFRELERİ
Öğrenciler, evlerinin konforunda ve dijital dünyanın uçsuz bucaksız cazibeleri ellerinden altındayken derslerine odaklanmakta güçlük çekebilir. Çevrimiçi öğrenime alışmaları biraz zaman alabilir ancak şu öneriler işlerini kolaylaştıracaktır.
Online dersleri sınıfta gibi dinleyin: Çevrimiçi derslerin sınıftaki derslerden bir farkı yoktur. Bu dersler sınıftaymış gibi ciddiye alınmalı ve derse katılım gösterilmeli.
Kendi dersliğinizi oluşturun: Evinizin uygun, mümkünse sessiz ve ışık alan bir köşesini dersliğiniz olarak belirleyin.
Kendinizi sorumlu tutun: Çocukların dersleri ve ödevleri konusunda sorumluluk bilinci kazanması sağlanmalı.
Dikkat dağıtıcı unsurları ortadan kaldırın: Çevrimiçi derslerde başarılı olmak için çevresel ve dijital dikkat dağıtıcı unsurlar azaltılmalıdır.
VELİLER NELER YAPMALI?
Sınıflardan evlere taşınan eğitim öğretimi desteklemek, öğrencilerin verimli bir ortamda derslerine katılabilmesini sağlamak için ebeveynlere aşağıdaki görevler düşüyor.
İdeal öğrenme ortamını sağlayın: Çevrimiçi öğrenirken, öğrencilerin ev modundan okul moduna geçişine yardımcı olacak rahat ve okul günlerde erişilebilir bir öğrenim alanı oluşturmak önemlidir.
Ekran süresi ve kullanım alışkanlıklarına farklı yaklaşın. Çocukların ekranda kaç dakika geçirdiğine odaklanmak yerine, çeşitli çevrimiçi ve çevrimdışı etkinlikler arasında sağlıklı bir denge kurmayı öğrendiklerinden emin olun.
Çocuklarınıza fazla yüklenmeyin. Çocukların gün içinde kendilerine vakit ayıracak molalar vermesi önemlidir.