8 Haziran Cumartesi gerçekleştirilecek olan SBS sınavına girecek olan öğrencilere uyarılarda bulunan Malatya Parantez Dershaneleri Rehberlik Uzmanı Serkan Özylurt, 'Değerli öğrenciler, sınava tam 14 gün kaldı. Biliyorum her geçen gün sınav kaygınız artmakta ve bu durum ile nasıl başa çıkacağınız konusunda sıkıntılar yaşamaktasınız. Şimdi gelin hep birlikte bu durum ile baş etmenin yollarını arayalım. Öncelikli işimiz kaygının tanımı olmalı. O halde kaygının tanımı sizce ne olabilir? Hepinizin aklında bir tanım oluştu sanırım. O zaman ben kendi tanımı mı yaparak başlayayım. Kaygı, kişinin kendini baskı altında hissetmesi sonucu ortaya çıkan doğal bir tepkidir. Ama bu tepkinin asıl sebebi kişinin kendini baskı altına alan nedenleri belirlememesi ve bu nedenlere çözüm üretememesidir' ifadelerini kullandı.
Sınav günü yaklaştıkça uyku düzeninde bozulmalar olabileceğine dikkat çeken Özyurt, 'Sınava hazırlanan öğrencilerimizde sınav zamanı yaklaştıkça stres ve uyku sorunları ortaya çıkmaktadır. Geceyi verimli bir uyku ile geçiremeyen öğrenciler gündüzü de gerektiği gibi değerlendirememektedirler. Burada temel problemimiz uyumamak veya kalitesiz bir uyku. O halde bu durumda neler yapabiliriz:
Her gece aynı saatte uyuyup ve her sabah aynı saatte kalkmak rahat bir uyku uyumamıza yardımcı olacaktır. Bu nedenle bu düzene hafta sonları da uyulması gerekir.
Yatmadan önce ağır yemeklerden ve aşırı sıvı tüketiminden uzak durmalıyız. Yatmadan en az 2-3 saat önce yemek yemeyi bitirmiş olmalıyız. Yatmadan ılık bir duş almak da rahat uyumamızı sağlayabilir' şeklinde önerilerde bulundu.
Özyurt, eksiklerin anında tamamlanması ve bol soru ile tekrar konusunda şunları belirtti:
'Sınava yaklaştığımız bu günlerde öğrencilerin, sınava yönelik farklı kaynaklardan bol bol deneme çözmeleri gerekir. Öğrenci ne kadar farklı kaynaklardan soru çözerse o kadar farklı soru tipine aşina olur. Ayrıca öğrenci ne kadar çok deneme sınavına girerse sınav stresinden de uzaklaşmış olur, öz güveni gelişir.
Denemeden sonra öğrencinin kitapçığını ayrıntılı bir şekilde gözden geçirmesi gerekir. Hangi konularda yanlış yaptığı irdelenip konu eksiklikleri belirlemeli ve bu eksik konularını bir program hazırlayarak tamamlamalı. Eksiklerini tamamladıktan sonra farklı kaynaklardan o konu ile ilgili bol soru çözerek konuyu anlayıp anlamadığını görmeli konuyu daha da anlamadı ise öğretmeninden yardım istemeli. Aksi taktirde o hatalar diğer denemelerde de devam eder.'
Özyurt, aileye düşen büyük görevleri de şöyle izah etti:
'Sınava yaklaştığımız bu son günlerde öğrencinin başarısı üzerinde etki edecek en büyük etkenlerden biri de şüphesiz ki ailenin desteğidir. Aile öğrenci ile hareket ederek bu sürece destek vermelidir. ''Sen bizim evladımızsın. Seni seviyoruz ve hep seveceğiz" şeklinde açıklamalar yapılarak öğrenci rahatlatılmalıdır. Bu rahatlama, öğrencinin sınavda daha iyi performans göstermesini sağlayacaktır. Ayrıca çocuklara ne söylersek o olma ihtimalleri çok yüksektir. Bu yüzden çocuğunuzu takdir edin. Çocuğunuzun, sürekli olumsuz yanlarını , yapamadıklarını vurgulamak yerine, olumlu yanlarını görmek onun kendisine olumlu bakmasını sağlayacaktır. Çocuğa, sınavların onun kişiliğini değerlendiren bir ölçü olmadığı, kazanmak kadar kaybetmenin de hayatın bir parçası olduğu, hayatın sonu olmadığı her zaman hatırlatılmalıdır.
Çocuğunuzun başarısı için maddi manevi fedakarlık yaptığınız doğrudur. Karşılık beklemek de en doğal hakkınızdır. Çocuğunuz, gayret sarf ettiği halde eğer sonuç istediğiniz gibi değilse, elinden gelenin o kadar olduğunu kabullenin. Sorumluluk yerine getirildikten sonra, sonuç ne olursa olsun ''Hayırlısı buymuş.'' Şeklinde düşünülmesi en doğru davranıştır.'
Zamanın verimli kullanılması gerektiğine dikkat çeken Özyurt, ' Sınavda öğrencilerin başarısız olmalarının en önemli nedenlerinden biri de zaman problemidir. Peki bu durumda yapılması gereken nedir? Bu sıkıntının çözümü ''Turlama Tekniği'' dediğimiz test tekniğini bilmekten geçiyor. O halde nedir bu test tekniği? Turlama Tekniği, öğrencinin başarılı olduğu alanın sorularından başlayıp, daha az başarılı olduğu testin soruları ile devam ederek zamanı en iyi şekilde kullanmasıdır. Yani Turlama Tekniğinde öğrenci birinci turda soruların kolay olanlarını çözerek soruların büyük kısmını bitirir. İkinci turda ise zor sorulara bakıp sınavı bitirir.
Genel olarak en başarılı olunan testten başlamak sınav heyecanını yenmenizi sağlayacak ve kendinize olan güvenin artmasını sağlayacaktır. Böylece zamanı en iyi şekilde kullanıp başarıya ulaşacaksınız.'