Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, "I·lkokul ve ortaokul du¨zeyinde 17, lise du¨zeyinde 24, imam hatip ortaokulu ve imam hatip lisesi du¨zeyinde 10 olmak u¨zere toplam 51 ayrı, sınıflar esas alındıgˆında ise 176 mu¨fredat yenilendi." dedi.
Müfredatları geliştirme, yenileme ve güncelleme çalışmalarının 2005'te başladığını, 2015-2016 eğitim öğretim yılında ise 51 programda tamamlandığını ifade eden Yılmaz, "2016-2017 eğitim öğretim yılının başından bugüne kadar 51 müfredat ekseninde kapsamlı bir şekilde bir yenileme, güncelleme, gözden geçirme, ikmal ve değişiklik çalışması yapıldı." bilgisini paylaştı.
Yenileme çalışmalarının başlamasında kalkınma planları, hükümet eylem planları, gerçekleştirilen bilimsel araştırmaların etkisinin bulunduğuna işaret eden Yılmaz, bu kapsamda, mevcut müfredatı yenileme sürecinde yürütülen çalışmaları anlattı.
Eğitim programlarına ilişkin yapılan anketlerdeki öğretmenlerin görüşlerine ilişkin bilgi veren Yılmaz, öğretmenlerin, müfredatların öğrencide bilimsel merak uyandırma düzeyinin düşük, kazanımlarının çok ve yoğun olduğunu, öğrenciyi ezbere mecbur kıldığını düşündüğünü söyledi.
Anketlerin öğrencilere ve velilere de uygulandığını kaydeden Yılmaz, "Öğrencilerin yaklaşık 3'te biri, en başarısız oldukları dersin matematik ve fizik, ardından kimya olduğunu ifade etti. Ankete katılan öğrencilerin yarıdan fazlası, üniversite sınav kaygısı nedeniyle dersi takip ettiklerini, yaklaşık 4'te biri bu dersleri ders geçme zorunluluğu olduğu için takip ettiklerini, öğrencilerin yarıdan fazlası ise derslerin kendilerini çok yorduğunu belirtti." diye konuştu.
"DEĞERLER VE DEĞER EĞİTİMİ ANA ODAK"
Bakan Yılmaz, 13 Ocak'ta askıya çıkarılan taslak müfredatların 10 Şubat'a kadar "mufredat.meb.gov.tr" adresinde incelemeye ve görüş bildirimine açık tutulduğunu, bu süre zarfında çok sayıda görüş ile önerinin bakanlığa ulaştığını ifade etti.
"Şunu çok iddialı olarak söylüyorum ki bu ana kadar hiçbir müfredat bu kadar çok demokratik katılımla oluşturulmadı ve halkımızın görüşlerine açılmadı." değerlendirmesinde bulunan Yılmaz, müfredatların askıda kaldığı sürece, toplumun her kesiminden görüş alındığını, kamuoyundan gelen geri bildirimlerin, akademisyenlerin ve öğretmenlerden oluşan çalışma gruplarında görevli 360 kişinin katıldığı bir çalıştayda değerlendirildiğini belirtti.
Yenilenen müfredatlarda değerler ve değer eğitiminin ana odağı oluşturduğuna işaret eden Yılmaz, öğrencilere aktarılması hedeflenen adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverlik gibi kök değerlerin müfredata eklendiğini söyledi.
Yılmaz, "İlkokul ve ortaokul düzeyinde 17, lise düzeyinde 24, imam hatip ortaokulu ve imam hatip lisesi düzeyinde 10 olmak üzere toplam 51 ayrı, sınıflar esas alındığında 176 müfredat yenilenmiştir. Programların tamamında 10 kök değer ve 9 temel yeterlilik ve beceri yer almaktadır." bilgisini verdi.
"MÜFREDATLARIN SADE VE ANLAŞILIR OLMASI ÖN PLANDA TUTULDU"
Müfredatlarda öne çıkan yeniliklere ilişkin de açıklama yapan Bakan Yılmaz, yenilenen müfredatların sade ve anlaşılır olmasının ön planda tutulduğunu, öğrencilere kazandırılması hedeflenen yeterlilik ve beceriler belirlenirken derslerin doğasının dikkate alındığını vurguladı.
Yılmaz, yenilenen müfredatlarla öğrencilere kazandırılması hedeflenen temel yeterlilik ve becerilerin, tüm disiplin alanları için ortak verildiğini belirtti.
Bakan Yılmaz, şunları kaydetti:
"Yenilenen mu¨fredatlar, ilk olarak 2017-2018 egˆitim o¨gˆretim yılında 1, 5 ve 9. sınıflarda uygulamaya konulacaktır. Ocak 2018'e kadar programlarla ilgili olarak sahadaki uygulamalarımız u¨zerinden izleme ve degˆerlendirme c¸alıs¸ması yapacağız. Haziran 2018'e kadar degˆis¸tirilen mu¨fredatların egˆitim arac¸ gerec¸lerini, o¨lc¸me arac¸larını hazırlayacağız. Bugün açıkladığımız müfredat, bütün öğrencilerimizin, öğretmenlerimizin ve eğitim paydaşlarımızın görüş ve değerlendirmelerine açık olacak. Ocak ayının sonuna kadar onlardan geri bildirimleri alacağız. 2018 Eylül ayından itibaren bütün öğretmenlerimize ve velilerimize programların ayrıntılı olarak tanıtılacağı toplantılar düzenlenecek. 2017-2018 eğitim öğretim yılı boyunca öğretmenlerimizin kendi branşlarına dair programları incelemeleri ve uygulamaya yönelik dokümanlar üretmeleri için atölyeler yapılacak. 2017-2018 eğitim öğretim yılı sonunda ve 2018-2019 eğitim öğretim yılı başında öğrencilerimizin yeni programa geçişte eksikliklerini telafi edecek oryantasyon eğitimleri yapılacak. Bu hazırlıklarımızla 2018-2019 eğitim öğretim yılına tüm sınıflarda ve tüm derslerde, yeni müfredatla eğitim öğretim sürecimize istikrarlı ve çok daha güçlü, yeni ve yenilikçi şekilde devam edeceğiz."