Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın da her platformda geliştirilmesi gerektiğini vurguladığı mesleki eğitim Milli Eğitim Bakanlığı'nın Antalya'da düzenlediği kongrede masaya yatırıldı. Bine yakın katılımcının yer aldığı ve 2 gün süren kongredeki 15 ayrı panelde meslek liselerini daha cazip hale getirmek için beyin fırtınası yapıldı. Panelin açılış konuşmasını yapan Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz meslek liseleriyle ilgili Cumhuriyet tarihinde yapılan en büyük yatırımları açıkladı. Önümüzdeki yıllarda ortaöğretimdeki payı yüzde 44 olan meslek liselerinin payı yüzde 60'a çıkarılacak. Bu yıl toplam 21 bin 487 meslek lisesine 125 milyon TL teşvik verilecek. Mezunlara da 50 bin TL hibe sağlanacak.
İŞ KAZASINA KARŞI SİGORTA
Mesleki ve teknik eğitimde hazırlanan kanun tasarısının TBMM Milli Eğitim Komisyonu'ndan geçtiğini anlatan Bakan Yılmaz "Bu tasarı yasalaşırsa, çıraklık eğitimi, zorunlu ortaöğretim kapsamına alınacak. İşletmelerde beceri eğitimi, staj ve tamamlayıcı eğitime katılan öğrencilere ve çırak öğrencilere işletmelerce ödenen net asgari ücretin yüzde 30'unun 3'te 2'si devlet tarafından karşılanacak. Okulda atölye eğitimine başlayan öğrenciler iş kazası ve meslek hastalıklarına karşı sigortalanacak. Teknik eğitim fakültesi mezunlarının fark derslerini vererek mühendis unvanı kazanmaları sağlanacak" dedi.
ALANINDA MARKA OKULLAR
MEB, bölgelerin ve sektörün ihtiyaçlarına göre tematik meslek liseleri de açacak. Türkiye genelinde 30 şehirde açılacak liseler, "tek alan"da markalaşacak. Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürü Osman Nuri Gülay, organize sanayi bölgelerinde açılan liselerin ardından şimdi de şehirlerin ihtiyaçlarına göre liseler açacaklarını söyledi. SABAH'a konuşan Gülay, "53 alan, 205 dalda eğitim veriyoruz. Sektörün talepleri doğrultusunda yeni alan ve dalları yazmaya da devam edeceğiz. Tematik liseler tek alanda eğitim verecek. Bu okullarda eğitim gören öğrenciler alana dair tüm bilgiyi sektörle işbirliği içinde öğrenecek, daha donanımlı şekilde mezun olacak. Bursa'da otomotiv, Kars'ta hayvancılık alanlarına uygun tematik liseler açacağız" dedi.
15 AYRI PANEL DÜZENLENDİ
Akademisyenler, sektör temsilcileri, eğitimci ve meslek uzmanlarının katıldığı kongrede 15 ayrı panel düzenlendi. "Eğitimden Üretime Sektörle İşbirliği" konulu kongrenin ilk gününde konuşan TOBB Başkan Vekili Memiş Kütükcü iş dünyası olarak mesleki ve teknik eğitimi ekonomiyi şekillendirecek en önemli unsur olarak gördüklerini ifade etti. Memur Sendikaları Konfederasyonu Genel Başkanı Ali Yalçın da öğrencilerin meslek liselerine mecburiyetten gittiğini belirterek, "Başarı düzeyi yüksek olanlar akademik eğitim için diğer liseleri tercih ediyor. Özel projelere ihtiyaç var" dedi.
SEKTÖRLE UYUMLU OLMALI
Kongrenin
ikinci gününde konuşan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Kurum Danışmanı Prof. Dr. Filiz Ercan, mesleki eğitimin dinamik ve sektörün ihtiyaçları doğrultusunda olması gerektiğini belirterek, "Bu okullarda okuyan öğrencilerimizin mezun olmadan önce istihdam ofisleri, kariyer merkezleri aracılığıyla online sistemine kaydedilmesi, sektörün ihtiyaçları doğrultusunda bu ara bağlantının yapılması gerekiyor" dedi.
İŞ DÜNYASI DA KATILDI
Panelde iş dünyasının önemli isimleri de görüşlerini dile getirdi. General Elektrik Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Canan Özsoy "Sanayi ve eğitimin birbirini tamamlayan, Türkiye'nin gelişimi için önemli iki kelime olduğunu anımsatarak, dünyada değişen sanayinin ve iş gücünün, eğitimden beklentileri konusunda bir konuşma yaptı. Mercedes Benz Türk Anonim Şirketi Yöneticisi Sadık Günbatar meslek lisesi öğrencilerinin okullarında atölye çalışmalarını eksik yaptıklarını, bu okullarda lokasyon bazlı bölüm açılması gerektiğini belirtti ve bölüm bazlı meslek lisesi açılmasının önemini vurguladı.
SABAH'IN ÖNERİSİ: AYRI ÜNİVERSİTE
Kongrenin son gününde "Basın Gözüyle Mesleki ve Teknik Eğitim" konulu panel düzenlendi. Panelde SABAH'ın eğitim muhabiri Safure Cantürk de bir konuşma yaptı. Cantürk meslek liselerine yönelik algının değiştirilmesi için medyanın önemli bir güç olduğunun altını çizdi. Mesleki okul öğrencilerinin ötekileştirildiğini savunan Cantürk, bu öğrencilerin hem akademik, hem mesleki eğitim hem de işletmelerde beceri eğitimleri aldığını belirterek, bu öğrenciler için ayrı bir üniversite sınavı yapılabileceği önerisinde bulundu. Cantürk, OSB'lerdeki okulların önemli bir potansiyelinin bulunduğuna vurgu yaptı.