Üniversite hayatı yalnızca akademik bilgilerin edindiği, kampus hayatından ibaret olan bir dönem değil. Aynı zamanda öğrencilik hayatının sonuyla iş dünyasının başlangıcı arasındaki bir süreç. Mezun olduğunuzda sektöre çabuk adapte olabilmeniz için henüz öğrenciyken staj olanaklarını mutlaka değerlendirin. Staj, profesyonel bir çalışma ortamı için okulda öğrendiklerini uygulamak izin benzersiz fırsatlar yaratır. Mezuniyet sonrası potansiyel işverenler için daha fazla çekici hale gelebilirsiniz. Staj yapmak için okulun herhangi bir zorunluluk koymasını da beklemeyin. Gerekirse hemen hemen her yaz gönüllü staj yapın. İşte staj yapmak için 10 önemli neden:
1-DENEYİM KAZANMAK: Seçtiğiniz alandaki birçok konuda deneyim kazanırsınız. Aktif iş yaşamının içine girerek ihtiyacınız olan her şeyi tüm yönleriyle öğrenirsiniz. İş başvurusu yapma zamanı geldiğinde, geniş bir deneyim yelpazesine sahip olduğunuzu gösterebilirsiniz.
2-KİŞİSEL GELİŞİM: Sektörde bir deneyim zekânızı geliştirmek ve eleştirel düşünmek, problem çözmek, iletişim ve liderlik yeteneklerini geliştirmek için yardımcı olabilir.
3-TEORİ PRATİĞE DÖNÜŞÜR: Okulda edinilen bilgiler genellikle teoriden öteye geçmez. Öğrenciler belli bir konu üzerinde yazılmış kaynakları okur, çalışırlar ama edindikleri bu bilgiyi nasıl uygulayacaklarını bilemezler. Her ne kadar bazı bölümler laboratuvar çalışmaları sunsa ve öğrencilerine pratik yapma imkânı verse de, sınıf geçmek için edinilen bilgiler uygulanmadıklarından dolayı bir süre sonra unutulmaya mahkûmdurlar. Üniversitede okurken yapılan staj ise öğrencilere bilgiler hala tazeyken pratik yapma ve bu bilgileri uygulamaya geçirme imkânını sunar.
4-BİR ADIM ÖNDE OLMA: Staj boyunca edindiğiniz deneyim ve beceriler sizi diğer adayların önüne geçirir. Staj deneyimi işverenin gözünde kredi kazanmanızı sağlar.
5-İŞ TEKLİFİ ALMA: Staj yapmak, işi yerinde öğrenmekten daha fazlasıdır. Staj sürecinin sonuna geldiğinizde şirket size birlikte devam etme teklifi getirebilir. Bu garanti bir sonuç olmasa da bazı şirketler onların standartlarını bilen ve tanıdıkları bir adayla çalışmayı tercih ederler.
PROFESYONELLERLE BİRARADA
6-ÇEVRE GENİŞLETME: Bir stajyer olarak birçok yeni insanla tanışırsınız. Kurduğunuz bağlantılar çalışmayı düşündüğünüz alandaki iş fırsatlarından haberdar olmanızı sağlar. Bunun gelecekte büyük faydaları vardır.
7- PARA KAZANMA: Staj için genel olarak ücret ödenmese bile ücretli stajlar da vardır. Bu da potansiyel kariyeri denemek ve yeni becerilen edinmenin yanı sıra bir de para kazandığınız anlamına gelir. Ayrıca, staj süresince diğer çalışanlara sağlanan imkânlardan da faydalanabilirsiniz.
8-DEĞERLİ KİŞİLER VE REFERANSLAR: Staj yapılan şirket ya da kurumların yöneticileri mezun olduktan sonra sizin için tavsiyede bulunabilir. Özgeçmişine bu profesyonellerin isimlerini referans olarak yazabilirsin.
OFİS DİLİNE AŞİNALIK KAZANILIR
9- RESMİYET ÖĞRENİLİR: Çalışma hayatına atılınca çevrenizdeki kişilere hitap tarzınız da değişir. ''Hocam'', ''Arkadaş'', ''Kanka'' gibi sözcükler yerini 'Bey'', ''Hanım'' gibi hitap tarzlarına bırakır. Konuşmalar ve yazışmalar resmiyet kazanır. Staj yapan öğrencilerin ilk olarak öğrendikleri şeyler resmi formatta e-posta, dilekçe ve mektup yazma, mesafeli telefon görüşmeleri yapma ve resmi şekilde hitap etmedir. İletişim yetenekleri bu yönde gelişen bu öğrenciler aynı zamanda özel hayat ve iş hayatı ayrımına bir kez daha varırlar.
10- KURUM KÜLTÜRÜ TANINIR: Her okulun kendine ait yönetmelikleri, kuralları ve düzenlemeleri olduğu gibi her kurumun da tüm bunları kapsayan bir kurum kültürü vardır. Daha önce böyle bir kurumda hiç çalışmamış, iş tecrübesi edinmemiş kişiler iş hayatına ilk atıldıklarında biraz bocalayabilir, şirket içinde nasıl davranmaları, nasıl giyinmeleri, iş yerindeki ilişkilerini nasıl düzenlemeleri gerektiğini bilemeyebilirler. Bu nedenle henüz öğrenciyken bu farklı dünyayla tanışmak, iş hayatının okuldan farklı yönlerini mümkün olduğu kadar erken görmek yararlıdır. Stajyer sadece bu farklı dünyayı ve kültürü tanımakla kalmaz; aynı zamanda kendini de tanıma fırsatını elde etmiş olur. İleride böyle bir kurumda çalışmak isteyip istemeyeceğini anlar ve planlarını bu doğrultuda belirler.