Dikte çalışması ilkokula yeni başlayan öğrencilerin yazma ve dinleme becerilerini geliştirmeyi hedef alan bir çalışmadır. Bu çalışmada kelimeler, hecelerine ayrılarak okunur. Dikte çalışması yapılırken bazı noktalara da dikkat etmekte fayda olacaktır. Bunlardan birisi de bu çalışmaya ilk başlanıldığında, metinlerin kolaydan zora gitmesi olacaktır. Hecelemeyi yeni öğrenen çocuk böylece zorlanmayacak ve yazma noktasında gelişim gösterecektir. Dikte çalışmasının nasıl yapıldığına dair örnekler mevcuttur. Dikte çalışması örnekleri bu durumda önem kazanır. Çalışmayı yapacak öğretmenin dikte çalışması örneklerine hâkim olması gerekecektir. Dikte çalışmasında düzenli ve istikrarlı gitmek, öğrencinin yazma becerilerini kısa sürede kazanmasına yardımcı olacaktır.
Dikte çalışması ilkokul öğrencisinin temel yazma, dinleme ve telaffuz becerilerini geliştirmek için kullanılan okuma pratiğidir. Öğrenci, kelimeyi dinleyerek yazdığı için bunları çok daha hızlı öğrenecektir.
Yazma becerilerini geliştirmek ve bununla beraber noktalama işaretlerine, yazım hatalarına uygun bir şekilde yazmak, bu çalışmanın en önemli sonucudur. Aynı zamanda bu çalışmanın çocuk için en büyük faydası, kelimeleri hatasız bir şekilde hecelere ayırmayı öğretmesidir.
Dikte çalışması ilkokul eğitiminin temel yapıtaşıdır. Sadece okulda değil evde de sürekli pratik yapılmasını gerektiren bu çalışma, öğrencinin yazma ve dinleme becerisine büyük katkı sağlar.
İlkokul öğrencilerine yazı yazma becerisini kazandıran bu çalışmaya dair pek çok örnek mevcuttur. Dikte çalışması örnekler aşağıdaki gibidir;
Dikte çalışması yaparken bazı kuralları dikkate almak gerekir. Yazma becerilerini yeni kazanmaya başlayacak çocuğa öncelikle 2 veya 3 heceli kelimelerle çalışma yapılır. Bu hece sayısı, çocuğun gelişimine göre daha sonradan artabilir.
Dikte çalışmasında yazım yanlışları ve noktalama işaretleri de dikkate alınmalıdır. Paragrafa başlarken, kelimenin ilk harfinin büyük olması ve paragraf sonunda nokta koymanın önemi vurgulanmalıdır. Öğrenci ikinci yılına geçtiğinde, cümleler okunmalıdır.
Öğrenci de bu cümlelere bağlı olarak yazma becerisini geliştirir. Bu dönem çocuklara cümleler okunurken önce iki, sonra üç, dört kelimeli cümleler dikte edilmelidir.