Liselere
geçiş sınavında (LGS) sorulacak soru tipleri disiplinler arası eğitimin önemini birkez daha gündeme getirdi. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından yayınlan örnek sorular öğrencilerin bilgiyi kullanmasını, bilgiden bilgi üretmesini ve disiplinler arası ilişkilendirme yapmasını gerektiren nitelikteydi. Uzmanlar eğitim modellerinin de öğrencileri ezbere değil, analiz ve çıkarım yapmaya yönelik oluşturulması gerektiğini belirtiyor. Tüm dünyada STEM olarak adlandırılan bu eğitim sisteminden İstanbul'da bir adım öteye taşınarak milli bir model oluşturuldu. İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü öncülüğünde geliştirilen Harezmi Modeli 14 pilot ilde uygulanmaya başlayacak. STEM yaklaşımın sosyal bilimlerle birlikte yürütüldüğü Harezmi modeliyle öğrencilerin akademik başarısının gözle görülür bir şekilde artması da hedefleniyor.
ÖĞRENCİ EĞİTİMİN ÖZNESİ
Konuyla ilgili geçtiğimiz haftalarda İstanbul'da bir çalıştay da düzenlendi. İstanbul İl Milli Eğitim Müdürü Ömer Faruk Yelkenci "Öğrenci, eğitimin öznesi olmalıdır, nesnesi değil. Öznesi olursa her çağı yakalayabilirsiniz" diye konuştu. Tüm kademelerde uygulanan eğitim modelinde, aynı anda 4-5 öğretmenin bir sınıfta birlikte çalıştığını anlatan Yelkenci, müfredatın ise öğrencilerle beraber oluşturulduğunu belirterek "Modelin en önemli özelliklerinden bir tanesi de öğrenci ile beraber müfredatın nasıl yazıldığını ortaya koymak oldu. 'Öğretmenin ve öğrencinin bizzat içinde bulunduğu bir müfredat nasıl yazılır'ı gösterdik. Bu müfredat, hızlı değişen dünyanın gereği olarak esnek yapısıyla dikkati çekiyor" bilgisini verdi. Yurt dışına giderek Harezmi eğitim modelini Türkiye'ye taşıyan akademisyen Şirin Karadeniz de "İki yıl önce başlatılan Ar-Ge süreci sonucu bu projeyi ortaya çıkardık. 14 ile yayılıyor. Bizim topraklarımızdan çıkan eğitim modeli oldu. Bunun temelinde bilimsel çalışma var" ifadelerini kullandı.