Dünyayı etkisi altına alan pandemi süreci, ulusal ve uluslararası kamuoyunda eğitim sistemine bakışı da etkiledi. Yeşilay Genel Başkanı ve Çocuk Ergen Psikiyatrı Prof. Dr. Mücahit Öztürk okulların yüz yüze eğitim faaliyetlerinin EBA ve EBA TV üzerinden gerçekleştirilmeye başlanmasının çocukları, gençleri ve aileleri daha önce hiç karşılaşmadıkları bir durumda bıraktığını belirtti. Öztürk, "Uzaktan eğitimin yaygın bir şekilde kullanılmaya başlanmasıyla beraber bilgisayar, televizyon, cep telefonu ve tablet gibi teknolojik cihazların başında geçirilen süre olağandışı seviyede arttı. Bu artış, 18 milyon öğrencinin olduğu ülkemizde eğitim faaliyetlerinin aksamaması adına sevindirici olsa da belli yönleriyle de üzerine düşünülmesi gereken bir konu olma özelliği taşıyor. Aşırı teknoloji kullanımının, çocuk ve ergenlerin sosyal gelişiminin olumsuz etkilenmesi, aile içi bağların zayıflaması ve kişinin yalnızlaşması gibi birçok riski barındırdığını biliyoruz. Bu risklerin ilerleyen süreçlerde teknoloji bağımlılığı vakalarında artışa neden olması da muhtemel. Teknoloji kullanımına dair benimsenebilecek belli ilkeler, birey ve toplum sağlığını tehdit eden risklerden korunma adına kritik önem taşıyor" dedi.
ÇOCUKLARIN GELECEĞİ İÇİN ALTIN ÖNERİLER
SABAH'A konuşan Öztürk, teknolojinin olumsuz etkilerinden korunmak için ailelere şu önerilerde bulundu:
ROL-MODEL OLUN: Ailelerin ekran kullanım alışkanlıklarının çocuğun kullanım alışkanlıklarını etkileyeceği unutulmamalıdır. Bu konu sadece akıllı telefon, bilgisayar gibi aletler olarak değerlendirilmemeli. Ailenin sahip olduğu her tür bağımlı davranış örüntüsü -şekil değiştirse de- çocuklar tarafından kopyalanır.
KAYGIYLA ORTAK SAVAŞIN: Aileler ve çocuklar bu dönemde birçok alışkanlığını ve yaşam sitilini değiştirmek durumunda kaldı. Bu değişimlerin riskli davranışlarla beraber kaygı ve stres düzeylerinin artmasına neden oldu. Bu kaygılarla baş etme noktasında teknoloji ile gereğinden fazla zaman geçirildi. Ailele öncelikle yaşadıkları kaygılar konusunda hep beraber konuşmalı, kaygı ile mücadele için grup oyunları, spor gibi yöntemlere yönelmeliler.
DÜZENİNİ İYİ KORUYUN: Uzaktan eğitim sürecinde, ev ve okul kavramlarının çocukların zihnindeki ayrımı kaybolabilir. Bu dönemde mevcut rutini mümkün olduğunca korumaya çalışmak iyi bir başlangıç olabilir. Hafta içi ve hafta sonu ayrımına varılması, uyku saatlerinin organize edilmesi, yemek saatlerinin değişikliğe uğramaması gibi adımlar ile mevcut düzenin korunması sağlanabilir.
SİBER ZORBALIĞA DİKKAT: Çevrimiçi erişimin artması, çocukların güvenliği, korunması ve mahremiyeti için yüksek riskler taşıyabilir. İnternet kullanımı hakkında çocuklarınızla konuşun ve internetin nasıl, ne zaman ve nerede kullanılabileceğine dair kurallar oluşturun. Çocuğunuzla birlikte onun yaşına uygun uygulamalar, oyunlar ve farklı çevrimiçi aktiviteler belirleyin. Siber zorbalık veya çevrimiçi uygunsuz içeriklere karşı duyarlı olun.
MOLALAR VERİN: Okulda karşılaşacaklarına benzer teneffüs vakitleri ayarlamak, programlarına bağlı kalmalarına yardımcı olabilir. Öğle yemeği vaktinde ayağa kalkıp hareket etmesi, isterse kısa bir oyun, dans gibi aktivitelerle bir mola vermesi motivasyonunu artırmada etkili olabilir. Ara verildiği sırada gözlerini dinlendirmelerini önerebilirsiniz.