İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin 117 milyon euroya Özata Tersanesi'ne inşa ettirdiği 15 gemilik katamaran filosunda yaşanan şaft problemini EGELİ SABAH, 'Vapurların Şaftı kaydı' başlığı ile manşetine taşıdı. Kamuoyundan sır gibi saklanan vapurlardaki şaft fiyaskosu kent gündemine bomba gibi düştü. Gazetemizin ortaya çıkardığı 117 milyon euroluk fiyaskonun yankıları sürerken katamaran teknelerle ilgili şok bir gelişme daha yaşandı. Büyükşehir'e bağlı İZDENİZ, gemilerin elektrik sistemlerinden kaynaklandığı tahmin edilen arızanın tespit edilmesi için Dario Moreno ve Atilla İlhan isimli katamaran tekneleri Alaybey'deki askeri tersanede bulunan havuzlara çekti. Gemilerde art arda yaşanan şaft ve pervane sorunları İZDENİZ'i de ekonomik açıdan ciddi anlamda zorlamaya başladı. İZDENİZ en yaşlısı 5 yaşında olan katamaranların giderek artan tamir masrafları karşısında büyük sıkıntı yaşamaya başlarken değiştirilen parçaların garanti kapsamında olup olmadığı taraflar arasında da tartışma konusu oldu.
RAPOR HAZIRLANACAK
İZDENİZ'in resmi internet sitesinde yayınlanan ihale ilanına göre 19 Mart 2020'de gerçekleşen ihaleyi alacak firma şu an Alaybey Askeri Tersanesi'nde 4 numaralı havuza çekilen filonun 5 ve 6. Gemileri Dario Moreno ve Attila İlhan'ın pervane ve sevk sistemlerinde meydana gelen galvanik korozyonlara neyin sebep olduğunu belirlemek için gemilerin elektrik sistemlerini mercek altına alacak. Gemilerde yapılacak ölçüm ve kontroller yapılması gereken düzeltici ve iyileştirici faaliyetlerin tespiti için ön çalışma niteliği taşıyacak. Tüm bu çalışmaların ardından elde edilen veriler ışığında ölçüm ve analiz raporu hazırlanacak.
KULLANIM HATASI İDDİASI
EGELİ SABAH'ın edindiği bilgiye göre gemilerin inşa edildiği ÖZATA Tersanesi, İZDENİZ ve Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı'nın talebi üzerine katamaranlarda yaptığı inceleme sonucunda rapor hazırladı. ÖZATA, raporunda şaftlardaki sorunun kullanım hatasından kaynaklandığını belirtip yaşanan arızaların yapısal olmadığını dolayısı ile de değiştirilen parçaların garanti kapsamında olmadığını iddia etti. Bunun üzerine İZDENİZ yönetimi, gemilerdeki genel arızanın belirlenmesi için ihaleye çıktı. İZDENİZ, gemilerin katodik korunma sistemindeki sorunun kalıcı olarak giderilmesi için harekete geçecek. Aksi takdirde 15 katamaran teknede bulunan 30 sancak ve iskele pervane şaftlarının her birinin 5 yılda bir değiştirilmesi gerekecek. 1 Şaftın ortalama 23 bin euro olduğu dikkate alındığında 30 şaftın Büyükşehir'e maliyeti 690 bin euroyu bulacak. Öte yandan İZDENİZ yönetimi, 25 Kasım 2019 tarihli bir yazı ile Büyükşehir'i mevcut durum ve bundan sonra yaşanabilecekler konusunda uyarmıştı.