İKİ yılda bitmesi öngörülen Üçyol - Üçkuyular Metrosu'nu 10 yılda zor bitiren CHP'li İzmir Büyükşehir Belediyesi, geçtiğimiz yıl Haziran ayında Narlıdere Metrosu'nun temelini attı. Metronun yapım ihalesini, Karşıyaka ve Konak Tramvay projelerini hayata geçiren Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt Şirketi kazandı. Büyükşehir ile yüklenici firma arasında 4 Haziran 2018 tarihinde sözleşme imzalandı. Ardından da yer teslimi yapıldı. Firmaya 1 milyar 27 milyon liraya ihale edilen işin 42 ayda bitmesi öngörüldü. SABAH, toplam uzunluğu 7.2 kilometreyi bulan ve 7 istasyondan oluşan Narlıdere Metrosu ile ilgili kamunun nasıl zarara uğratıldığına ilişkin çarpıcı bilgi ve belgelere ulaştı. SABAH'ın ulaştığı bilgi ve belgelere göre İzmir Büyükşehir Belediyesi, toplam uzunluğu 7.2 kilometreyi bulan Narlıdere Metrosu'nda bakanlıkça onaylı projede revizyona gitti. Bu revizyonla hat üzerindeki 7 istasyonda önemli değişiklikler gerçekleştirildi. Onaylı projede yer alan istasyonların hacimlerinde yüzde 25 ila 75 oranında küçülmelere gidilirken proje tadilatı ile birçok yürüyen merdiven, asansör ve çıkış noktası da iptal edildi. Böylece yüklenici, altına imza attığı sözleşme doğrultusunda yapmakla yükümlü olduğu milyonlarca liralık imalattan da proje değişikliği ile kurtarılmış oldu.
KAMU ZARARI YOLDA
Üstelik bu revizyon talebi yüklenici Gülermak'tan değil tam tersine CHP'li Büyükşehir'den geldi. Ayrıca yine ihaleye çıkılan onaylı projede yer alan ve ihaleyi alan yüklenicinin yapmakla mükellef olduğu Kaymakamlık ile Balçova İstasyonlarındaki iki adet çok katlı otopark da revizyon kurbanı oldu. Yine Büyükşehir'in talebi doğrulusunda iki çok katlı otopark projeden çıkarıldı. Bu otoparkların yerine metro ihalesinden bağımsız olarak Büyükşehir'in çıkacağı yeni bir ihale ile tam otomatik çok katlı otopark yapılması öngörüldü. Bu değişiklik ile Büyükşehir'in kasasından çıkacak ekstra kaynak ile milyonlarca liralık kamu zararının da önü açılmış oldu.
KUŞA ÇEVİRDİLER
Projedeki revizyonlar bunlarla da sınırlı kalmadı. Büyükşehir Belediyesi'nin talebi üzerine hat üzerindeki istasyonların tamamına yakınında yüzde 30 ila 75 arasında küçülmelere gidildi. İstasyon projeleri revize edilirken metrodan inen vatandaşın yeraltından güvenli bir şekilde karşıdan karşıya geçişine olanak sağlayan tünel geçitler de iptal edildi.
GÜVENLİK HİÇE SAYILDI
Bu kapsamdaki en önemli değişiklik Mithatpaşa Caddesi üzerindeki Mehmet Seyfi Eraltay Lisesi önünde gerçekleştirildi. Proje çizilirken Mehmet Seyfi Eraltay Lisesi öğrencilerinin güvenli bir şekilde karşıdan karşıya geçişlerini sağlamak amacıyla Narlıdere İstasyonunda yolun her iki tarafını alttan birbirine bağlayan tünel geçişi öngörülse de projede yapılan tadilatla bu geçit de iptal oldu. Böylece öğrencilerin yoğun trafikte karşıdan karşıya geçerken can güvenlikleri de hiçe sayılmış, görmezden gelinmiş oldu.
MERDİVENLER İPTAL
Bir revizyonda yeraltındaki istasyondan Mithatpaşa Caddesi'ne giriş çıkışı sağlayan noktalarda gerçekleşti. Neredeyse istasyonların tamamındaki çıkışlar bir bir tıraşlandı. Bazı yerlerde 4 olan çıkış noktası 3'e, bazı yerlerde ise 3'ten 2'ye düşürüldü. Dolayısı ile Bakanlık onaylı projede çok sayıdaki yürüyen merdiven ve asansör de proje tadilatından nasibini aldı. SABAH'ın elde ettiği belgeler ışığında toplamda 7 istasyonda 16 yürüyen merdivenle vatandaşın istasyonlara giriş çıkışını sağlayan 6 nokta iptal edilmiş oldu.