İzmir Büyükşehir Belediyesi, 2012 yılında sektör temsilcilerinin uyarılarına rağmen 'Deniz Ulaşımını Güçlendirme Projesi' kapsamında gövdesi karbon kompozitten imal edilmiş 15 adet katamaran cinsi yolcu vapuru aldı. O süreçte meslek odaları katamaran cinsi teknelerin iç körfeze uygun olmadığını belirtse de Başkan Aziz Kocaoğlu, karbon kompozit gövdeli katamaranlarda ısrar etti. 117 milyon Euro'ya mal olan yolcu vapurlarının sonuncusu olan Prof. Doktor Aziz Sancar, geçtiğimiz yıl Eylül ayında düzenlenen törenle filoya katıldı. İHALEYE ÇIKILDI
Büyükşehir'in milyonlarca lira para harcadığı projede şok denecek bir gelişme yaşandı. Filoya 2016 yılı Ekim ayında Üçkuyular Vapur İskelesi'nde düzenlenen törenle katılan Vahap Özaltay Gemisi'nin zemin kısımlarında, zemin altı döşeme dolgu malzemelerinde çökmeler, su aldığı için parçalanma ve erimeler oluştu. Sıkıntılar bununla da sınırlı kalmadı. Geminin zemin üstü Gerflor kaplama malzemelerinde deformasyonlar, bozulmalar, kalkmalar meydana geldi. Yaşanan şok gelişme üzerine İZDENİZ Genel Müdürlüğü, geminin zemin onarımı için deyim yerindeyse sessiz sedasız ihaleye çıktı. İZDENİZ, resmi internet sitesinde yayınladığı ihale ilanında ihaleye katılacak firmalardan tekliflerin 23 Kasım tarihinde alınacağını duyurdu. Başkan Kocaoğlu'nun 'evladiyelik' dediği vapurların daha 2 yıl gibi kısa bir sürede deyim yerindeyse 'off' duruma geldi. Büyükşehir'in 117 milyon Euro para harcayarak satın aldığı katamaran cinsi teknenin 2 yıl gibi kısa bir süre içinde zemin altı döşeme dolgu malzemelerinde çökmeler meydana gelmesi ve su alması skandal olarak nitelendirildi. Gemilerin kesin kabulünün yapılıp yapılmadığı merak konusu olurken yüklenicinin sorumluluğunda olması gereken işlerin ihale yoluyla başka bir firmaya yaptırılacak olması kafalarda soru işareti oluşmasına neden oldu.
TOROS: UYARMIŞTIK
Görüşünü aldığımız TMMOB'a bağlı Gemi Makinaları İşletme Mühendisleri Odası'nğn eski İzmir Şube Başkanı Hakkı Toros, olacakları yıllar öncesinden söylediklerini ifade etti. Toros, "Sayın başkanı o zamanlar olabilecekler konusunda uyarmıştık. 117 milyon Euro'luk gemilerin 2 yılda bu hale gelmemesi gerekiyor. Ama kendisi uyarılara kulak asmadı" dedi. İZDENİZ'in teknik kadrosunun yetersiz olduğunu belirten Toros, "Gelinen nokta tam anlamıyla bir trajedidir, ben yaptım oldu mantığıdır. Geminin kesin kabulünde ya gerekli kontroller tam olarak yapılmadı ya da gemi işletme sırasında kaza yaptı. Bunun başka açıklaması yok. Çünkü problem zeminin alt kısmında. Eğer ihale şartnamesinde deformeden bahsedilmemiş olsaydı, 'Geminin herhangi bir yerinde bulunamayan su kaçağı var. Sorun bundan kaynaklandı' diye düşünebilirdik. Ama işin içine deformasyon girince akla zeminde problem olduğu geliyor" diye konuştu.