ESHOT Genel Müdürlüğü bünyesinde taşımacılık hizmeti veren belediye otobüslerinin kaza yapması durumunda hasarını karşılamak amacıyla kurulan iki kaza derneği şişirilmiş faturalar ile boğuşuyor. Söz konusu faturaların altından kalkmakta zorlanan kaza dernekleri çareyi her ay düzenli olarak üye maaşlarından yapılan aidat kesintisini bir kereye mahsus olmak üzere ekim ayında iki katına çıkarmakta buldu. Günlük yövmiyeye göre 200 ila 300 lirayı bulan maaş kesintileri, her gün 1 milyon 750 bin İzmirliyi taşıyan otobüs şoförleri arasında sıkıntı yarattı. Belediye otobüs şoförleri, kesintinin yüksek olmasından duyduğu rahatsızlığı sosyal medya üzerinden paylaştığı mesajlarla dile getirirken İzmir Ulaşım Şoförleri Kaza Yardım Derneği Başkanı Kaşif Pektaş, yaşananlardan ESHOT Genel Müdürlüğü ile Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı İZELMAN ve İZULAŞ şirketlerini sorumlu tuttu.
FAHIŞ FATURA
Normal koşullarda Temsan marka bir otobüs ön camının fiyatının 850 TL olduğuna dikkat çeken Pektaş, "İZELMAN ve İZULAŞ maaşını ödediği kendi işçisi için bizden taktığı cam başına yüksek işçilik ücretleri alıyor. Üstelik bir kişinin yapacağı iş, sanki üç işçi tarafından yapılmış gibi gösteriliyor. İZULAŞ, işçi başına saatliğine 36 lira artı KDV işçilik ücret alıyor. Böylece bir işçinin saati 40 liraya geliyor. Her işçiye de 250 - 300 dakika gibi saat ücretleri yazılıyor. Böyle olunca piyasada 850 liralık otobüs ön camının maliyeti işçilikle birlikte derneğe bin 700- bin 800 liraya geliyor. Dernek havuz sistemine göre çalışıyor. Kaza yapanın parasını yapmayan şoför aidatı ile ödüyor" diye konuştu. Bir işçinin işçilik ücretinin 320 lirayı bulduğunu hatırlatan Pektaş, "Hadi bu 320 liranın 110 lirası işçiye gidiyor. Peki geri kalan 210 lira ne oluyor? Burasını resmen bir rant kapısı haline getirmişler" dedi.
SÖZLEŞME UYGULANSIN
Derdimizi anlatmak, çözüm bulmak için Başkan Aziz Kocaoğlu'ndan randevu talep ettiklerini belirten Pektaş, "Fakat şu ana kadar görüşme imkanımız olmadı. İZELMAN'ın Büyükşehir ile imzaladığı toplu sözleşmede 'Kaza yapan şoför yüzde yüz suçlu bile olsa hasar bedelinin yarısı şoförden diğer yarısı ise işveren tarafından karşılanır' şeklinde bir ibare var. Sendikalar işverene şirin gözükmek için bu maddeyi uygulamıyor. Elimizde emsal mahkeme kararları mevcut. Dernek olarak bu hükmün uygulanmasını, işçilik ücretlerinin makul seviyeye çekilmesini talep ediyoruz" dedi.