Yüksek binaların, plazaların ve gökdelenlerin bulunduğu bu caddeye göz gezdirdiğinizde burasının Uzakdoğu'da "herhangi" bir yer olabileceği tahmininde bulunabilirsiniz. Ama hayır! Burası, şarkıcı PSY'nin dünyanın en çok izlenen videosuna adını veren yer: Gangnam. Güney Kore'nin başkenti Seul'un popüler banliyösünden esinlenilerek yaratılan Gangnam Style şarkısı, PSY'yi hem zengin, hem de ülkesinde bir kahraman yaptı. Peki Gangnam nasıl bir yer ki videoda çizilen eğlenceli ve trend meraklısı "Gangnamlı" portresi, dünyanın her ülkesinde kabul gördü? Bu sorunun cevabını sokaklarda aradım.
AKILLI TELEFON ÇILGINLIĞI
Seul'e gidip Gangnam'ı görmemek olmazdı. O yüzden ne yapıp edip kaldığım kent merkezindeki City Hall semtinden metroya binip Gangnam'a gittim. Kent merkezinden 35 dakika süren bir metro yolculuğuyla ulaşılıyor. Yeraltından merdivenlerle Gangnam'a çıktığımda kendimi PSY'ye benzeyen onlarca genç görmeye hazırladım. Ama o da ne? Burası bolca mağaza, restoran ve kafelerin bulunduğu bir cadde... Başka? Bir plaza cenneti... Fotoğraflarda da gördüğünüz gibi, Gangnam'ın en kalabalık bölgesi işte bu cadde. Ülkemizde de bulabileceğimiz pek çok giyim markası, kafeler, pastaneler... Caddenin arkasındaki bölümlerdeyse evler ve küçük iş yerleri var. Gangnam büyük bir bölge. Konutların ve uluslararası lüks giyim markalarının bulunduğu başka bölümleri de var, ki onlar bu hareketli caddenin yanında çok daha sıkıcı. Gelelim caddedeki havaya... Herkesin elinde birer akıllı telefon. Kulağında kulaklık mesaj atarak, konuşarak veya müzik dinleyerek yürüyor. Kimse kafasını yerden kaldırmıyor. Numarası nedir bu Gangnam'ın diye soruyorsunuz, biliyorum. Cevabım ne yazık ki, "Bir numarası yok" olacak. New York'taki 5'inci Cadde, Londra'daki Oxford Caddesi ve Paris'teki Champs Elysee'nin Seul versiyonu diyelim Gangnam için. İyi de, bu semti ve "trend"in peşinden koşan insanlarını anlatan bir şarkının yapılma nedeni nedir? Bu sorunun cevabını Gangnam'da tanıdığım 25 yaşındaki Damiya Park veriyor: "Burası havalı bir yer. Birine buradaki plazalardan birinde çalıştığınızı söyleseniz. 'Ooo harika' diyecektir. Bir arkadaşım var. Burada orta karar bir evde oturuyor ailesiyle. Evin değeri 1.3 milyon dolar. Neden bu kadar pahalı, hiçbir fikrim yok."
'BİZDEN DAHA ÇOK HİT ŞARKI ÇIKAR'
Bana kalırsa Gangnam'ın neden "havalı" bir yer olduğunu anlamak için, önce ülkenin genel havasını koklamak gerekiyor. Bunun için Seul'deki KDI Üniversitesi ekonomi profesörü Ji Hong Kim'e kulak verelim: "Gangnam Style minimal maliyetle YouTube'dan yayımlanarak büyük başarıya ulaştı. Güney Kore'den çıkan bu başarı karşısında şaşırmamak gerek. Çünkü ülkede sinema, müzik gibi kültürel alanlarda çok büyük rekabet var. Herkes soruyor: Güney Kore'nin başarısı nerede yatıyor diye. Çok mu akıllıyız? Hayır. Ama ekonominin büyümeyi teşvik eden ayakları çok güçlü; Güney Koreliler çok çalışkan, yaratıcı ve dünya ekonomisine açık bir iktisat modeli var. Kısacası bizden daha çok benzeri çıkışlar görürsünüz." Benim gözlemime gelince: Kuzey'den ayrılırken yokluktan çıkan Güney Kore, işini çok ciddiye almış ve bugün geldiği noktada teknoloji ve üretim merkezli büyük bir ekonomi var. Ancak sokakta müthiş bir sadelik ve mütevazılık hâkim. Fakat yine de "popüler" ve "trend" kavramının bir yerde hayat bulması gerek. PSY'nin şanslı ve sevimli olduğu gerçeklerini de bir kenara koyarsak; işte o yer de Gangnam.