İsrail Başbakanı Benyamin Netanyahu dün bakanlar kurulu toplantısında, Kızıldeniz'deki Elat kenti ile Akdeniz kıyısındaki Tel Aviv arasında 350 kilometrelik bir kara ve demir yolu ağı inşa edilmesi konusunu gündeme getirdi. Netanyahu, yolcu ve mal taşıyacak olan bu yeni hattın Asya ile Avrupa arasında da uluslararası bir ticaret kavşağı ve Süveyş Kanalı'na rakip olacağını söyledi. "Asya ile Avrupa arasında mal taşıyacak bir hat olacak. Çin, Hindistan ve diğer yükselen güçler bu hatta büyük ilgi gösterdi" diyen İsrail Başbakanı, hattın kıtalar arası bir buluşma noktası olacağını söyledi. Netanyahu "Bu proje önümüzdeki 50 yıl boyunca İsrail'i tepeden tırnağa değiştirecek" şeklinde konuştu. Netanyahu, projeyle Tel Aviv ile Elat arasındaki tren yolculuğunun 2 saate düşeceğini de belirterek, projenin ulusal ve uluslararası stratejik önemi olduğunu söyledi. Netanyahu, ileriki tarihlerde bu konu üzerinde daha ayrıntılı tartışmaların olacağını da sözlerine ekledi.
ÇİNLİLER YAPACAK
İsrail Ulaştırma Bakanlığı'nın proje üzerinde yaptığı çalışmalarda, proje inşasının Çinli kamu firmalarına verilmesi fikrinin ön plana çıktığı belirtiliyor. İsrail Ulaştırma Bakanı Yisrael Katz, "Çinli firmaların bu tür demir ve karayolu inşa projelerindeki profesyonel tecrübesi son derece etkileyici" dedi. Katz'ın Eylül 2011'de Çinli mevkidaşıyla Pekin'de proje üzerine görüştüğü ve iki tarafın ortak bir teklif hazırlamak üzerine anlaştıkları belirtildi. Fransız haber ajansı AFP'ye konuşan İsrailli yetkililer, ülkenin Akdeniz'de çıkaracağı doğalgazın bu hat sayesinde doğrudan Hindistan'a, hatta Çin'e satılabileceğini söyledi. İsrail'in Akdeniz'de keşfettiği Tamar ve Leviathan bölgelerinde yaklaşık 680 trilyon metreküp doğalgaz olduğu tahmin ediliyor. Ayrıca İsrail'in bu projeyle hem Süveyş Kanalı'na olan bağımlılığı azalıyor hem de dünyanın en önemli transit noktalarından olan kanala ciddi bir alternatif yaratıyor. 1967'de Mısır, İsrail'e kanalı kapatmış ve bu yasak 1975'e kadar sürmüştü.