Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

50 yaşında ama son teknolojiye meydan okuyor

Otomobillerde sürücü ve yolcuların güvenliğini sağlayan birçok donanım var. Ancak son teknolojik gelişmelere rağmen hava yastığı, kaza anında sürücü ve yolcuları koruyan en önemli güvenlik donanımı olmaya devam ediyor.
Hayat kurtaran hava yastığının yaklaşık 50 yıllık bir geçmişi var. Ford ve General Motors gibi Amerikalı markalar 70'li yıllarda hava yastığı ile ilgili deneysel çalışmalar yürüttü. Hava yastığı kullanılan ilk modeller, sadece devlet kurumları için üretildi.
Resmi araçlar dışında satışa sunulan ilk hava yastıklı otomobil ise General Motors'un ürettiği 1973 model Oldsmobile Torona oldu. Marka, 1975 ve 1976 yıllarında Oldsmobile Buick'de sürücü ve yolcu hava yastıkları olan seçenekler sunmaya başladı. Ancak, hava yastığının erken devreye girmesi gibi nedenlerle yaşanan ölümlü kazalar ciddi tartışmalara yol açtı. Tüketicilerin de beklenen ilgiyi göstermemesi üzerine hava yastıklı otomobil çalışmaları rafa kaldırıldı.



Hava yastığının serüveni ilerleyen yıllarda Avrupa'da devam etti. Mercedes-Benz, 1980'de Cenevre Otomobil Fuarı'nda günümüzdekine benzer bir hava yastığı teknolojisini kullandığı S-Serisi'ni tanıttı. Mercedes- Benz'in ardından 1984'te Ford, Tempo modelinde hava yastığını isteğe bağlı olarak satışa sundu. Otomobillerinde standart donanım olarak hava yastığı sistemini kullanan ilk marka ise 1988'de Chrysler oldu.
Porsche 1987'de yolcu tarafında hava yastığı kullanmaya başladı. Mercedes-Benz, 1992'de hava yastığını tüm modellerinde kullanan marka olarak öne çıktı.
1998'e gelindiğinde Amerika'da devrim niteliğinde bir gelişme yaşandı. Amerika'da üretilen tüm otomobillerde hava yastığı bulunması zorunlu hale getirildi.

KÜÇÜK OTOLARDA STANDART

Bugün otomobillerde sürücü, yolcu, perde hava yastıkları standart olarak sunuluyor. Lüks otomobillerde ise ön, yan, diz, kalça, perde, ayak, emniyet kemeri, yan gövde ve ön orta olmak üzere ortalama 10 hava yastığı bulunuyor. Bazı otomobillerde ise yayalar için bile hava yastığı var. Kaportada bulunan bu hava yastığı çarpma anında yayanın ciddi şekilde yaralanmasını önlüyor. Düne kadar sadece lüks otomobillerde bulunan bazı hava yastıkları artık küçük otomobillerde de standart hale geldi. Yenilenen Honda Jazz'da da ön orta hava yastığı teknolojisi standart olarak sunulmaya başlandı. Sürücü koltuğunun sırtlığına monte edilen yeni ön orta hava yastığı sürücü ile yolcu arasındaki boşluğa doğru açılarak yolcu güvenliğini artırıyor. Yeni Jazz'daki 10 hava yastığından biri olan bu yeni hava yastığı, yandan çarpışma anında sürücü ile yolcu arasındaki doğrudan teması önleyerek yolcuların baş ve göğüs bölgesindeki yaralanma olasılığını azaltıyor.



YARALANMAYI YÜZDE 98 AZALTIYOR

Eklenen yeni güvenlik donanımında, hava yastığının açılma sırasında maksimum koruma sağlaması ve doğru açılması için hava yastığını bir yay şeklinde sürücünün çevresine yönlendiren üç bağlantı ipi yer alıyor. Yeni ön orta hava yastığı, çarpışma anında iki tarafın özelliğiyle uyum içinde çalışıyor. Hem sürücü hem de yolcu için emniyet kemeri ön gerdiricileri, sürücü veya ön yolcunun yanal hareketini azaltıyor. Söz konusu azaltma hareketi yüksekliği arttırılan orta kol dayama ile destekleniyor. Test sonuçlarına göre söz konusu yeni teknoloji sayesinde kafa yaralanmaları çarpışma tarafındaki yolcuda yüzde 85 ve diğer yolcuda yüzde 98 azaltabiliyor.
Yenilenen otomobilin arka koltuğunda ise, 'i-side' hava yastığı sistemi de sunuluyor. Arka koltuk minderine monte edilen çift aşamalı hava yastığı, C sütunu veya kapı bölgesinde olası bir yandan çarpma anında arka koltuk yolcusunu korumak üzere devreye giriyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA