Dünyada klasik Amerikan otomobillerinin müzede değil, yollarda görülebildiği tek ülke Küba. En yenisi 1958 model olmak üzere ülkede 60 bin adet klasik Amerikan otomobili bulunduğu tahmin ediliyor. Burası klasik otomobil tutkunları için adeta bir cennet. Puro ve romdan sonra Küba'nın simgesi haline gelen klasik otomobillerin hala kullanılmasının nedeni ise 1958'de gerçekleşen devrim. Amerikan ambargosu ve Küba hükümetinin otomobil ticaretine getirdiği kısıtlamalar, yeni otomobillerin ithalatını olanaksız hale getirdi. Kübalılar bu yüzden eski otomobilleri tamir edip, parçalarını değiştirip uzun yıllar kullanmaya devam ettiler. İşte bu zorunluluk ülkeyi açık hava otomobil müzesine dönüştürdü. Ancak, yakın bir zamanda bu durum hızla değişebilir. Klasik Amerikan otomobillerini bekleyen tehlikenin iki nedeni var. İlki Küba yönetiminin, 2013'te kısıtlamaları kaldırıp, otomobil ithalatına izin vermesi. Böylece 50 yıldır yeni otomobil satın almak için devletten izin almak zorunda olan Küba vatandaşları, istedikleri zaman otomobil satın alma hürriyetine kavuştu. Fakat, yüksek fiyatlar nedeniyle otomobil satışlarında bir patlama yaşanmadı. Kısıtlamanın kaldırıldığı ilk yıl satılan yeni otomobil sayısı 100 adete bile ulaşamadı. İkinci tehlike ise, Amerika ile Küba arasında diplomatik ilişkilerde normalleşme yolunda önemli adımlar atılması. Hatta geçen hafta ABD Başkanı Obama Küba'yı ziyaret etti. Obama, 88 yıl sonra Küba'yı ziyaret eden görevdeki ilk ABD Başkanı oldu. ABD'nin ambargoyu kaldırması halinde Havana sokaklarında Cadillac, Oldsmobile ve Chevrolet gibi klasik Amerikan otomobillerin sayısı azalabilir. Sokaklarda yeni Amerikan otomobilleri yerini alır.
200 bin otomobil var
Küba'daki toplam araç sayısı yaklaşık 200 bin adet. Bu rakamın 60 bin adeti klasik Amerikan otomobilleri. Yani Küba'da Amerikanların yanı sıra başka ülkelerin de otomobilleri var. Havana sokaklarında 1980 model Rus otomotiv markası Moskvitch ve Gaç, Çinli Geely Emgrand EC7, Polonya'dan ithal edilen Polski Fiat 126, Fransız Peugeot 405 gibi otomobilleri de görmek mümkün.
Yedek parça Çin'den...
Ambargo nedeniyle ABD'den yedek parça ithal edemeyen Kübalılar, otomobillerin yolda kalmaması için farklı çareler bulmuşlar. İhtiyaç duydukları bazı parçaları üretmeyi başarmışlar. Hatta oto tamirciliği babadan oğula geçen bir meslek haline gelmiş. Üretilemeyen parçalar ise Çin'den ithal ediliyormuş. Bu sayede yaşı 60'a dayanmış otomobiller hala yollarda görülmeye devam ediyor.