Başrollerinde Tom Cruise ile Colin Farrell'in oynadığı Minority Report'un (Azınlık Raporu) bilim kurgu filmleri arasında ayrı bir yeri vardır. Gelecekte suçların işlenmeden önlendiği bir dünyayı anlatır. Filmde ayrıca geleceğin otomobilleri ve otomotiv fabrikaları hakkında da fikir veren sahneler vardır. Tom Cruise, kendisini kovalayan müfettiş Colin Farrell'dan kaçarken bir otomobil fabrikasına sığınır. Bu fabrikada otomobillerin insan eli değmeden sadece robotlar tarafından ürettildiği görülür. Azınlık Raporu filmindeki gibi insansız fabrikalar için daha zaman var. Ama robotların sayısı hızla artıyor. Dünyada en çok robot kullanan sektörlerin başında otomotiv geliyor. Otomotiv sektörü yılda 70 bin adetin üzerinde robot satın alımı gerçekleştiriyor. Otomotivde en çok robot kullanan ülkelerin başında Japonya geliyor. Japonya'da 10 bin çalışana düşen robot adeti bin 500'ün üzerinde. Japonya'yı Almanya ve ABD izliyor. Son dönemde Çin'in robot kullanımındaki artış hızı dikkat çekiyor. 2006'da 10 bin otomotiv işçisine düşen robot sayısı 40 civarındayken, 2010'lardan sonra bu sayı 100'ün üzerine çıktı. Çin, dünyada en fazla robot satın alan ülkeler arasında ilk sırada. Çin'de robot kullanımının artmasının nedeni olarak iş gücünün giderek pahalılaşması ve nüfusun giderek yaşlanması olarak gösteriliyor. Bu yüzden şirketler için robotlaşma cazip hale geliyor.
TÜRKİYE'DE ARTIYOR
Tahminlere göre Türkiye'de 5-6 bin adet robot bulunuyor. Bu robotların yüzde 30'dan fazlasını otomotiv ana sanayi kullanıyor. Otomotiv yan sanayisinde robot kullanımı ise yüzde 22 civarında. Toplam otomotiv sanayinin robot kullanımı yüzde 50'nin üzerinde. Otomotivde robot sayısı hızla artsa da, Türkiye'nin 10 bin kişiye düşen robot adeti açısından henüz dünya sıralamasına giremediği görülüyor. Otomotivden sonra elektrik- elektronik ile metal makina en fazla robot kullanan sektörler arasında bulunuyor. Bir robot sisteminin maliyeti en az 50 bin dolar. Otomotiv fabrikalarında üretim hattında çok sayıda robot kullanılıyor. Bu yüzden robotların maliyetleri oldukça yüksek. Ayrıca, robotların bakımı ve yıllık giderler eklendiğinde fatura yükseliyor.
FABRİKALAR İNSANSIZ OLMAZ
Düne kadar robotlar ağır işçilik gereken işleri yaparken, insanlar ise daha fazla uzmanlık gereken ince işleri gerçekleştiriyordu. Ancak, günümüzde artık robotlar üretim hatlarında işçilerle birlikte çalışıyor. Her geçen gün insanların yerini alıyor. Otomotivciler fabrikaların gelecekte de insansız olmayacağını düşünüyor. Üretimde insanların söz sahibi olmaya devam edeceğini savunuyorlar. Sendikalar ise robotların daha fazla söz sahibi olduğu gerçeğini görüyor. Bu durumu kabullenen sendikalar, "Gelecekte insan ve makinenin birlikte çalıştığı teknolojilerin yaratacağı avantajların farkındayız. Bizim için en önemli konu bu teknolojilerin nasıl kullanıldığı. İnsanların işlerini ve bağımsızlıklarını kaybetmediği her teknolojik gelişmeyi sevinerek karşılıyoruz" yorumunu yapıyorlar.
İLK ROBOT 1961'DE KULLANILDI
Otomotiv sektöründe robot kullanan ilk firmanın General Motors olduğu biliniyor. 1961'de Unimate adı verilen yaklaşık 1814 kilogramlık bu robot, erimiş demiri kalıba dökmek için kullanıldı. Daha sonra robotlu ilk kaynak hattını Mercedes-Benz kurdu. 1972'de İtalyan Fiat ve Japon Nissan, punto kaynak hatlarında robotları kullanarak, sektörde bir ilki gerçekleştirdi. Bunu 1973'te Volkswagen izledi.