Anne babadan sonra çocuğun becerilerinin ve yeteneklerinin gelişmesinde rol alan en önemli yer okuldur. Çocuğun yaşamının büyük bir kısmı okulda geçer. Buna rağmen, ailenin konumu, eğitimi, sosyo-kültürel özellikleri çocuğun gelişiminde okuldan daha önce gelir. Ancak, ergenin arkadaşlıkları, başarıları ve sorunları okulda şekillenir.
Okulu değerlendirirken eğitim sistemi ve bu sistemin çocuğunuza uygunluğuna bakılmalıdır. Sınıf içi tutumları soruşturmakta yarar vardır. Çocukların başarılarının taktir edilip, edilmediği, öğretmenlerin her çocuğa karşı tutmlarının aynı olup olmadığı, okulun öğrenciden beklentileri önemlidir. Bu beklentiler ve ona yönelik tutumlar ergeni yönlendirecektir.
DOZUNDA DİSİPLİN GEREKLİ
Ayrıca okulun disiplin anlayışı, çocuğu ezip emediği, çocuklar arası ilişkiyi sağlıklı hale getirmek ve sürdürmek için tutumları, ebeveynlerle ilişkileri nitelik belirlemeden değerlendirilmesi gereken ölçütlerdir. Okulun akademik faliyetler dışı sağladığı olanaklara bakmak gerekir. Bu faliyetler, derslerde başarılı olamayan çocuklara, başarı alanları sağlar. Okulun müzik, resim, spor gibi alanlara ve çocukların bu alanlardaki başarılarına önem vermesi gerekir. Ayrıca okulun, öğrencilerine sorumluluk alma şansı tanıması da önemlidir. Bu sorumluluklar ve başarı çocuğun kendine saygısını arttırır.
Ergen kimliğini ararken, sizin izin verdiğiniz kadar bile arayışa izin vermeyen, kendini geliştirmesini engelleyen ve kimliğini kendi isteğine göre biçimlendiren bir okul birçok sorunun kaynağı olabilir. Bazı ailelerin ergeni karma okula mı yoksa tek cinsiyete ait okula mı yollama konusunda aklı karışıktır.
İki cinsin bir arada olmasının, erken cinselliği körükleyeceği düşünülür. Oysa bir arada olarak, yaşama kendini hazırlayan ve paylaşan gençler cinselliği davranışa dönüştürmezler.
ÖĞRETMEN BELİRLEYİCİ
Okulun niteliğini belirleyen en önemli şeylerin başında eğitimciler gelir. Öğrenciler bazı öğretmenleri daha çok severler. Sevdikleri zaman ders başarıları artar. Doğru öğretmen, öğrencinin sorunlarını aşmaya yardım eden, yetenek ve ilgilerini geliştiren öğretmendir.
Gençler genellikle sıcak, istekli, sempatik, kolay uyum sağlayabilen ve endişelerini anlayıp, yanıt verebilen öğretmenleri yeğler. Ama aynı zamanda kontrolü sağlayabilen, adil davranan ve dersi açık, net anlatabilen bilgili öğretmenlere saygı duyarlar.
Öğrenciyi öğrenme sürecine katan, güler yüzlü ama disiplinli öğretmen ergen tarafından yeğlenmektedir. Sanıldığı ya da inanıldığı gibi, ergenler onlara herşey için izin veren, kolaylık sağlayan, kontrol etmeyen öğretmenlerle daha uyumlu değilidir. O tür öğretmenlerle genellikle eğlenirler.
Her öğretmen bu tanımlara uymaz. Ama bu her öğrencinin bu tür öğretmenlerle çatışacağı ve dersi bozacağı anlamını taşımaz. Ergenlerin öğretmenle sorunu olduğu zaman, onu aşırı tepkiler vermemesi konusunda uyarmanız ve desteklemeniz gerekir. Çocuğun kendine haksızlık edildiğine ilişkin inancı varsa bunu okulla konuşmalısınız.
Ergen, tepkisini derse katılmamak, ödev yapmamak ya da öğretmene karşılık vermek şeklinde ortaya koyabilir. Bu sorunlara yol açar. Velinin bu duruma müdahalesi okulu ve öğretmeni suçlayıcı olmamalıdır. Ergenin ne yaptığını, kimlerle sorunu olduğunu öğrenmek gerekir. Okullarda bir çocuğun adı çıktığı zaman, ne yaparsa yapsın onu geri çevirmek zor olur. Bu nedenle aile ve öğretmenin ilişkisi önemlidir.