"İdil pandemi sonrası moda dünyasında neler oldu? Cidden sürdürülebilir moda yükselişe geçti mi? Zihniyetimiz değişti mi?" diye soracak olsanız "Belirli bir gelir durumun altındakiler ne yazık ki kendi bütçelerini yine de zorlayarak hızlı moda dünyasından alışveriş ediyor. Sürekli her trendi takip edebilmek için, hem dünyaya hem kendi bütçelerine zarar veren bir sezonluk ömrü olan kıyafetler satın alıyorlar. Tüm dünyada çok küçük bir kesim gelir durumları ne olursa olsun belirli bir algı durumuna geçip akıllı bir moda tüketicisi olmuş durumda. Ve pandemi sonrası sessiz lüks gibi akımların da gösterdiği üzere esas olarak lüks tüketim çılgınlığı yaşanıyor" cevabını verebilirim size... Rolex markasının ürünleri için tüm dünyada bekleme listeleri olması, Hermes'in Birkin modelinden satın alabilmek için belirli bir miktarı mağazada harcamanız gerekmesi ve bir de üzerine istediğiniz model için sıra bekliyor oluşunuz, Chanel'in çanta fiyatlarının 8 bin dolarlardan 10 bin dolarlara fırlaması hep bunun göstergesi... Duruşuyla elegan bir tavır sergilemeye çalışan her bir markanın tüm dünyada tek bir amacı var kendi ürünlerini daha çok satabilmek, belirli bir gelir grubunda olan kişilerin kendi markalarından daha çok alışveriş yapabilmesini sağlamak... Peki bu durum hem modaya meraklı hem de düzenli olarak on binlerce dolara çanta satın alamayacak olanlar ne yapacak diye sormamak elde değil...
Farkında mısınız Türkiye'de de son birkaç yıldır özellikle yeni girişim çanta markalarının sayısı çok arttı. Bunun en büyük nedeni tüm dünyada lüks çanta markalarının fiyatlarındaki inanılmaz artış... Türkiye'de de çok popüler olan Self Portrait markasının kurucusu ve kreatif direktörü Han Chong, "Çantaların aslına bakarsanız çok yüksek bir fiyatı olmasına gerek yok. Birçok çok genç ve başarılı marka var. Ve bu markalarının çantalarının fiyatları bin doların çok altında. Bugün için konuşacak olursan çantanın sizin için bir arzu nesnesi olması, aynı bir çocuğun şeker istemesi gibi sizin de o spesifik çantayı istemeniz gerekiyor. Yani çantada tasarım ve çekicilik daha ön planda olmalı" diye konuşuyor. Kendi markasını küçük elde taşınan siyah çanta modellerine sevimli ve kristallerle süslenmiş bir kurdele eklemesinin nedeni de tam olarak bu bakış açısından kaynaklı. Bu eğlenceli ve keyifli hatta aynı bir oyuncağı andıran bu çanta 345 dolarlık fiyat etiketiyle çoktan son dönemin en çok satan çantalarından biri olmuş durumda.
YENİ DUYULAN MARKALAR
Aynı şekilde son dönemde dikkat çeken ve birçok hızlı moda markası tarafından modelleri kopyalanan çanta markalarına bakacak olursanız birkaç yıl önce hiç duymadığınız hatta belki hâlâ bile farkında olmadığınız markalar olduğunu göreceksiniz. Ssense, Destree, Aupen,Benedetta Bruzziches ya da Cult Gaia tasarladıkları hem şık, hem eğlenceli, hem gösterişli hem de uygun fiyatlı çanta modelleriyle çoktan bambaşka bir kulvara girmiş durumda... Lüks alışveriş sitesi Tiffany Hsu'nun moda satın alma bölüm başkanı Tiffany Hsu, "Bu dönemin olayı kesinlikle küçük, taşlarla süslü, gösterişli çantalar. O büyük, dev modaevlerine ait ve inanılmaz pahalı çantaların yeri tabii ki farklı. Ama bu dönemin olayı kesinlikle çok daha uygun fiyatlı ve gösterişli çantalar. Bu modeller sezonun trendi olan kıyafetlerle de çok uygun düşüyor zaten" diye konuşuyor.
SOHBET AÇTIRIYOR
Moda üzerine yazdığı kitaplarla tanınan Caroline Vazzana da, "Bir şey çok pahalı diye onun özel olmasına gerek yok. Çantayı kullanırken sizin nasıl hissettiğiniz çok daha önemli... Son dönem ön plana çıkan ve her biri birer mücevheri andıran çantalarla kendinizi çok kıymetli ve özel hissetmeniz kesin... Hem kendinizi ifade ettiğiniz, hem de inanılmaz çok rakam ödemediğiniz bir şeyler kullanmak size de iyi gelecek" diyor. Aynı konuda son dönemin popüler markalarından Cult Gaia'nın kurucusu ve baş tasarımcısı Jasmin Larian Hekmat, "Biz kızlar biliriz ki güzel bir çanta bir sohbeti rahatlıkla başlatabilir. Kızlar birbirlerinin çantalarına güzel bir övgüde bulunarak arkadaş bile olabilirler. Bu durum şu anın çanta tasarım trendlerini yönetiyor bence... Güzel ve ilgi çekici bir çantanız varsa sohbet edecek birileri de olacaktır çevrenizde... Ve o klasik ve hepimizin bildiği büyük fiyat etiketli çantalarınız varsa sizinle kimse pek de sohbet etmek istemez. Kendi küçük çevrenizde kapalı kalırsınız" yorumunda bulunuyor. Ve sözlerini şöyle sürdürüyor: "Kıyafetler, giysilerimiz bizim kendimizi ifade etme şeklimizi belirliyor. Herkes neşeli, canlı, genç ve dışa açık olmak ister. Öyle görünmek ister. Bu çok doğal değil mi? Bu çantalar da biraz böyle bir ruh halini ortaya koyuyor. Sonuçta parlak, süslü, taşlı, eğlenceli hatta belki bir masal kitabından fırlamış gibi görünen bu çantalar o kadar etkili ki sizin bir anda gerçek hayatta olduğu gibi sosyal medyada da popüler olmanızı sağlıyor. Ve sonuç ortada... Resimleriniz beğeniliyor, moda anlayışınız üzerine sizinle sohbet edenler çoğalıyor. Bu durum o kadar etkili ki Chanel, Dior, Prada gibi dümdüz çantalar yapan ve bu klasik formlardan memnun olan markalar bile birkaç sezondur taşlarla bezeli iddialı tasarımlarla karşımıza çıkıyor."
ESKİ JENERASYON...
Son dönemde ünlüler üzerinde de en çok görmeye başladığımız Benedetta Bruzziches markası 2011 yılında İtalya'da kuruldu. Başkent Roma'nın biraz dışında küçük bir atölyede çalışmalarına başlayan Benedetta Bruzziches kendi ismini taşıyan markasının tasarımlarının el işi ancak uygun fiyatlı olmasına büyük özen gösterdi. Tasarımcı, "El işi zaten yaptığınız işin bambaşka bir boyuta taşınmasını sağlıyor. İyi ustalarla çalışmanız gerekiyor. 360 dolar kadar bir fiyata insanlar gerçekten kıymetli bir şey satın aldıklarını biliyor. Ve bu oldukça iddialı ve insanı mutlu eden bir olay bence. Tüm o işçilik tarihi, iyi materyal ve orijinallik gelen müşterinin markanıza daha da bağlanmasını sağlıyor. Ve bir kere tasarımdan memnun olan bir kez daha bu tasarımlardan satın alıyor" diye konuşuyor. Peki gelelim sonuca... O klasik binlerce hatta on binlerce dolarlık çantalar artık günlük hayatın gerçekliğinden çok uzakta kalıyor. Ve kabul edelim o tarz çantaları taşıyanlar bambaşka bir jenerasyondan gelmiş gibi ister istemez herkesle aralarında mesafe oluşturuyor. Bu olay büyük modaevlerinin bile çanta tasarım departmanlarını yeniden organize etmelerine neden olmuş durumda.