Dünyadaki 500 parfümörden biri de Koray Sevinç... Uluslararası esans üreticisi MG International Fragrance Company bünyesinde yetişen Sevinç, pandemi sonrasında değişin koku alışkanlıklarımızı ve parfümlerle ilişkimizi anlattı:
- Pandemi insanlarda birçok duyguyu tetikledi... Kokuya bakış açımızı, koku zevkimizi de etkiledi mi?
- Pandeminin koku alışkanlıkları üzerinde radikal bir değişiklik yarattığını düşünmüyorum. Mevcut kaygıların ardından doğan ihtiyaçlar pandemi süreciyle çok daha fazla karşımıza çıkmaya başladı diyebilirim. Alerjen olmayan içerikler, doğallık, sürdürülebilirlik gibi konuları çok daha fazla konuşur olduk. Bununla beraber çevre, statü ve cinsiyet gibi sosyolojik kavramların parfüm sektörüne ilham verdiğini söyleyebilirim. Önceden kokusuyla fark oluşturan parfümler varken günümüzde konseptiyle göze çarpan ve bir fikri savunan parfümler, çok daha fazla ön plana çıkacak.
- Hangi hammaddeler ve esanslar öne çıktı?
- Trendler dönem dönem değişiyor ve ben bu değişikliklerin o zamana damgasını vurmuş ve çok satan parfümlerden kaynaklandığına inanıyorum. Bir dönem öd ağacı, amber ve gül notaları çok ilgi görüyordu mesela. Sümbülteber çok dikkat çeken sevilen bir nota. Meyve notalarının sümbülteber ile yorumuna çokça şahit oluyoruz. İris notası ise hiç olmadığı kadar öne çıktı diyebilirim. Bunun nedeni de iris, ne diğer çiçekler kadar feminen, ne de çok samimi ve şatafatlı. Oldukça soğuk ve mesafeli. Çok pahalı olması sebebiyle de ulaşılmaz bir albenisi var. Modern şipre akorlarını ise geçmişe özlem olarak yorumluyorum ben. Bu nedenle trendi hiçbir zaman bitmeyecek paçuli notasını eklemezsem ona haksızlık etmiş olurum.
- İnsan karakterine göre koku seçilir mi? Ya da koku nasıl seçilir?
- Parfüm seçiminde kişilerin, kalıpları dışına bırakıp özgür davranması gerektiğine inanıyorum. Çünkü koku; bir deneyim, bir bütünlük, bir hayatın yansıması gibidir. Birine parfüm önerisinde bulunurken kişinin özel alanına girmiş gibi hissediyorum. Karakter konusuna gelirsek, oldukça naif ve hassas biri baskın bir parfüm kullanabilir. Dominant ve otoriter bir karakter çok hafif bir ten kokusu sürebilir.
- Her dönemin kendi özgü kokuları var mıdır? Yani 50'ler, 60'lar, 70'ler ve nedir bu kokular?
- Parfümün, tasarlandığı dönemin ruhunu yansıttığını düşünüyorum. 50'ler 2. Dünya Savaşı'nın etkilerinin hissedildiği, duyguların ve iç dünyanın yansıtıldığı dışavurumculuk, pop art gibi yeni sanat akımlarının ortaya çıktığı renkli yıllardı. 50'lerde akla gelen ilk parfüm ise aldehidik - çiçeksi Nina Ricci L'air du Temps oluyor. Açılışında aldehitler, kalbinde yasemin ve gül, alt notalarında sandal ağacı ve vetiver harmanı dönemin "zamanın kokusu" olarak adlandırıldı. 60'lar ise toplumsal tabuların yıkıldığı, gösterişli giyim tarzının görüldüğü yıllardı. Kültürel ve ekonomik açıdan müzik tarihinin en etkili gruplarından The Beatles'ın etkisi çok büyüktü. 60'lar oldukça renkli yıllardı. Aramis, Eau Sauvage döneme damgasını vurmuş modern sayılabilecek parfümler ve hala sadık bir müşterisi var. 70 ve 80'ler için benim en sevdiğim koku ailesi olan "şipre" parfümlerin dönemi diyebiliriz. Hepsi birbirinden görkemli, silajı yüksek olan çiçeksi, amberli şipreler belki de parfüm dünyasına en görkemli yıllarını yaşattı.