Kısa bir süre önce bir grafik tasarımcısı, dijital bir çiçek olan eserini 20 bin dolara sattı. Dijital artist The Beeple'ın Everydays: The First 5000 Days adlı eseri de iki hafta süren açık artırmanın sonucu 60 milyon 250 bin dolara alıcı buldu. Basketbolcu LeBron James'in smaç atarken görülen klibi ise 100 bin doların üzerinde bir fiyata satıldı. Bu gelişmelerin yaşandığı NFT dünyasına müzik sektörünün kayıtsız kalması beklenemezdi. Zaten öyle de oluyor.
Blockchain teknolojisine dayalı NFT'yi (Değiştirilemez Tokenler) eserin orijinalliğini ve biricikliğini kanıtlayan dijital bir sertifika olarak özetleyebiliriz. Bir dijital eser, doğası gereği kopyalanabilir ve dünya çapında dağıtılabilir. Bir NFT eser ise kopyalanamıyor, üzerinde değişiklik yapılamıyor ve silinemiyor.
Müzisyenlerin NFT'ye ilgisinin ardında ise birçok neden var. Pandemi döneminde sanatçılar turneye çıkamadı ve konser veremedi. Bu yüzden de para kazanabilmek için yeni mecralar bulmaya yöneldi. Dinleyicilerin evlerinde ekran önünde daha fazla zaman geçirir hale gelmesi de onları dijital dünyaya yöneltti.
NFT, biricikliği ile korsan satışın önüne geçmede önemli bir adım. Ayrıca sanatçı eserine istediği değeri biçebiliyor. Ve aradan aracıları çıkarıp hayranlarına direkt satış yapabiliyor.
Üstelik kimi platformlar sanatçıya eserin ikinci el satışından elde edilecek gelirden pay vermeyi de garanti ediyor.
GİYSİLERİ BİLE SANAL
Peki müzik dünyasında NFT trendine kimler öncülük yapıyor? Tabii ki dijital dünyayla özellikle de kripto topluluklarla sıkı bağı olanlar en şanslılar. Mesela Elon Musk'ın eşi Grimes. Yetenekli prodüktör, geçen günlerde NFT platformu Nifty Gateway üzerinden ortalama 6 milyon dolarlık dijital eser sattı. 400 dolara satılan Death of the Old adlı video eser Grimes'in orijinal bir şarkısını da içeriyordu.
Avatar şirketi Genies ise Kanadalı şarkıcı Shawn Mendes'in konserlerdeki stilini yansıtan dijital giyilebilir ürünlerini NFT olarak satışa çıkardı. Ürünler arasında sanatçının Fender marka imza gitarı, altı yüzüğü ve özel tasarım ceketi bulunuyor. Genies daha önce de futbolcu Mesut Özil'in NFT ürünlerini 500 bin dolara satmıştı.
Kings of Leon, albümünü NFT olarak yayınlayan ilk rock grubu oldu. When You See Yourself adlı albüm için üç özel paket hazırlandı. Paketlerden biri hayranlara gelecekte grubun konserlerini en ön koltuklardan izleme hakkı veriyor.
Diğer bir pakette ise özel dijital görsel-işitsel eserler yer alıyor. Grup şu ana kadar satıştan 2 milyon dolar kazandı.
Linkin Park üyesi Mike Shinoda şubat ayında teklisini NFT olarak yayınladı. 10 parçalık satış, Happy Endings'in 75 saniyelik klibini içeriyordu.
Deadmau5, sanal çıkartmalarını NFT olarak sattı. Elektronik müzik ikilisi Disclosure yeni şarkısını ilk kez Twitch'te yayınladı ve NFT olarak sattı. Elektronik müzik prodüktörü 3LAU, 33 NFT eser satışından 11 milyon 684 bin 101 dolar kazandı. Platformun sınırlarını test edenler de var elbette. Kanadalı elektronik müzik prodüktörü Jacques Greene yeni single'nın tüm yayın haklarını NFT üzerinden açık artırmaya çıkardı.
Yaşanan bu gelişmeleri en güzel özetleyen cümle ise Amerikalı rock grubu Portugal.the Man'den geldi: "Yeni rock&roll kripto paradır."
Müzik dünyasının NFT ile sınavında gözden kaçırılmaması gereken bir gerçek var. Yorum yapmak için erken olsa da şu ana kadar yapılan satışlara bakarak sadece yüksek profilli müzisyenlerin bu platformda para kazanabildiğini söylemek yanlış olmaz.
Bakalım zaman, özellikle bağımsız müzisyenlere bu dünyadan nasıl bir pay verecek?