Dünyanın en görkemli endüstrisi olan moda endüstrisi pandemiyle birlikte bir anda değişen kurallara alışmaya çalışıyor. Tüm dünya mecburiyetler dışında evindeyken modadan, yeni sezondan, yeni kıyafetlerden bahsetmek oldukça zor. Evde bir yere gitme zorunluluğu yokken insanlardan kıyafetlere, özellikle de lüks ve pahalı kıyafetlere para harcamalarını istemek oldukça zor. İşin aslı moda dünyasının en çok yıldızının söndüğü, belki de popülerliğini kaybettiği dönemdeyiz. İşte tam da böyle zorlu bir dönemde moda özüne yaratıcılığa, teknolojiye ve sanata geri dönmüş durumda. Belki o havalı moda haftaları yok artık hayatımızda... Ya da küçük grupların davet edildiği lansman ve davetler... Ama moda dünyası birbirinden farklı yöntemlerle özellikle yeni jenerasyonun kalbini çalmış, çoktan marka ve modaevlerine bağımlı olmayan bir jenerasyonu kendisine bağlamış durumda. Kasım ayı başında Gucci'nin yeni sezon koleksiyonunu yedi günlük bir mini diziyle tanıtması bunun en başarılı örnekleri arasındaydı. Ünlü yönetmen Gus Van Sant'ın yönettiği ve pop dünyasının en popüler isimlerinden Harry Styles'ın başrolünde oynadığı bu dizi, kısa sürede büyük ilgi gördü... Burberry'nin genç neslin ayrılmaz bir parçası haline gelen Twitch üzerinden yeni sezon koleksiyonunu tanıtması da dünya çapında büyük yankı uyandırdı. Loewe'nin moda editörlerine kağıt bebekler ve koleksiyondaki kıyafetlerin kağıt versiyonlarını yollaması da öyle... Henüz bu iddialı ve çok ses getiren tanıtımlar bitmeden son beş yılın en popüler markası olan Balenciaga iddialı bir adım daha attı ve çıtayı bir üst noktaya taşıdı.
OYUN İÇİNDE KOLEKSİYON
Evlere kapandığımız ilk dönem koleksiyonunu YouTube üzerinden tanıtan markanın kreatif direktörü Demna Gvasalia, yeni koleksiyonunu bir bilgisayar oyunu üzerinden tanıtacağını açıkladı. Women's Wear Daily'e konuşan Gvasalia, "Her zaman farklı şeyleri denemek istiyorum. Bir defile yapmayı özlemedim mi? Tabii ki, hem de çok. Onu da markanın haute couture koleksiyonunu tanıtmak için temmuz ayında yapmayı hayal ediyorum" diyor. Peki gelelim bugüne kadarki en büyük modaevi ve oyun dünyası işbirliği olarak gösterilen çalışmaya. Afterworld: Rhe Age of Tomorrow'da avatar'larınıza Balenciaga giydirebileceksiniz. Ve tüm dünya markanın beklenen koleksiyonunu bu şekilde öğrenmiş olacak. The Cut dergisi yarın farklı platformlar üzerinden yayınlanacak oyun için şimdiden tüm moda endüstrisinin büyük bir heyecan yaşadığını yazarken, "Hepimiz daha önce görmediğimiz bir dünyada yaşıyoruz. Hayatta kalmaya çalışıyoruz. Modadan ve lüksten anladığımız her şeyin tanımı değişmiş durumda. Kıyamet sonrası hayatta kalmaya çalışan insanların hayatta kaldığı bir dünyanın içine bir koleksiyon yerleştirmek olabilecek en akıllıca şey" yorumunda bulundu.
HEDEF 20 YAŞ ALTI
Tüm koleksiyonun bilgisayar oyunu üzerinden tanıtılması dünyada bir ilk olacak olsa da moda dünyası son birkaç yıldır bilgisayarlarının başından ayrılmayan ve kendilerine çoktan sanal bir dünya inşa etmiş 20 yaş altının dikkatini çekebilmek için sık sık bilgisayar dünyasına göz kırpıyor. Louis Vuitton'un 2016 yılında Paris Moda Haftası sırasında defilesinin en sonunda dünyanın en çok satan oyunlarından biri olan Final Fantasy'nin pembe saçlı samuray kılıçlı güzel karakteri Lightning'i andıran bir mankeni podyuma çıkarması bunun ilk örneklerinden biriydi. Louis Vuitton'un kreatif direktörü Nicolas Ghesquiere bununlada yetinmeyip koleksiyon çekimlerinde yeni sezon parçalarını sanal karakter Lightning'e giydirdi. Dergilerde ünlü Fransız modaevinin koleksiyonuna ait parçaları bu karakter üzerinde gördük. 2012 yılında Prada, Final Fantasy karakterlerini giydirerek moda dünyasına yeni bir soluk getirmişti. Alışveriş devi Asos'un ikon oyun The Sims ile ortaklık yaparak kıyafetlerini bu platform üzerinden satması da çok konuşulmuştu. Bundan kısa süre sonra Moschino markasının kreatif direktörü Jeremy Scott'ın aynı oyun üzerinden kendi oyun karakterlerini giydirmesi yine moda dünyasında büyük yankı uyandırmıştı. Markalar bununla da yetinmiyor ve yıllardır bilgisayar oyunlarından ilham alan koleksiyonları piyasaya çıkarıyor. Aynı Uniqlo'nun 2010 yılında Capcom için hazırladığı koleksiyon gibi... Ya da Super Mario ve Pokemon için hazırladığı koleksiyonlar gibi... Nike markasının EA Sports ile yaptığı işbirliği sonunda piyasaya çıkan koleksiyon da ya da markanın League of Legends için hazırladığı koleksiyon da buna iyi bir örnek... Bir yandan sadece avatar'lar ya da sanal dünya için koleksiyon üreten moda markaları varken tüm dünya moda üzerinden farklı bir döneme hazırlanıyor adeta.
Odun posasından kumaş üzüm atığından ayakkabı
Hızlı moda, modanın demokratikleşmesi derken sadece tüketime dayalı ve ne yazık ki oldukça bilinçsiz olduğumuz yıllar geçirdik. Pandemi ile birlikte en çok da dev moda markaları doğadan ve çevreden uzak bir yaşamın imkansız olduğunu bir kez daha kavradı. Arka arkaya bu konuda çeşitli çalışmalar ve koleksiyonlar yapıldı. Ve hayatımıza hızlı moda kavramını yerleştiren dev firmalardan biri olan H&M bu kavramı sonsuza dek yıkacak olan en iddialı adımlardan birini attı. Dev zincirin Concious Exclusive koleksiyonu birçok farklı açıdan devrim niteliğinde.
Koleksiyonda kullanılan kumaşlar; gıda mahsulü atıktan, sürdürülebilir kaynaklı odun posasından ya da daha önce kullanılmış giysilerden elde edilen liflerden oluşturuldu. Koleksiyondaki ayakkabı özel bir işlemden geçirilmiş üzüm atığından üretilmiş vegan deriden... Marka bununla da durumu sınırlandırmamış. Koleksiyondaki bazı parçalar sadece kiralanabiliyor mesela. Ve tüm koleksiyonun yüzü Avustralya doğumlu ekolojist, aktivist ve model olan Zinnia Kumar.