Pandemi dönemi sıkıntılarının yanı sıra yaratıcı işlerle uğraşanlar için de birçok açıdan çok verimli geçti. Hem kendi tasarım süreçlerini en başından itibaren gözden geçirdikleri hem de bulundukları toprakları yeniden keşfetme imkanı buldukları için çok verimliydi. Bu tabii ki Türk moda tasarımcıları açısından da böyleydi. Bu yaz Türk tasarımcılar Anadolu'nun farklı coğrafyalarını keşfetme şansı yakaladı. Ve bu coğrafyanın renkleri, mimarisi, el işleri tasarımcılara ilham kaynağı oldu. Önümüzdeki sezon Anadolu'yu birçok koleksiyonda göreceğiz desek hiç de abartmış olmayız.
❱❱ MEHTAP ELAİDİ EL OYALARI KULLANDIK
İlk dijital MBFWI kapsamında sunacağımız ilkbahar/yaz 2021 koleksiyonumuzda Türkiye'nin özüne döndük. Mesela kültürümüzde sıklıkla kullanılan el oyalarından faydalanmak istedik. Zeynep Tosun bizi ÇATOM (Çok Amaçlı Toplum Merkezleri) ile bir araya getirdi. Böylece kadınların el emeği ile yaptığı oya işlemelerini koleksiyonumuza dahil ettik. Hatta onlara da hatıra kalması için koleksiyondaki modellerin isimlerine o kadınlarımızın isimlerini verdik. Bir de İstanbul'da pandeminin en zorlu günleri mimoza dönemine denk geliyordu hatırlasanız. Mimozayı da adeta bir anımsatıcı olarak koleksiyona yerleştirdik. Bütün bunları harmanladığımız zaman ortaya Mehtap Elaidi kadını olarak tanımladığımız kadının sağlıklı ve tekrar kendini her bakımdan özgür hissettiği zamanlarda giymek isteyeceği bir koleksiyona dönüştürdük.
❱❱ EMRE ERDEMOĞLU MARDİN-MİDYAT ETKİSİ
Mardin-Midyat ziyaretim oldu bu yaz. Hatta bu noktalardan ilham alan son koleksiyonum Beni Bağrına Bas için özel bir kısa film çektim .Midyat, dinlerin ve dillerin buluşma noktasıdır. Koleksiyonumdaki ana temayı bu güzel şehrin duygusuyla harmanladım. Hikayemde anlatmak istediğim şeyler bu mistik şehirde buldu kendini... Mimaride kullanılan renkler ve motifler koleksiyonuma ilham verdi.
❱❱ ÇİĞDEM KARAVİT MOR HASAT ZAMANI
Bu yaz temmuz ayında güney sahilleri yerine, kısa bir tatil için Edirne'ye gittim. Tam da lavanta tarlalarında başlayan mor hasat zamanına denk gelmişti. Toprak renklerinin her tonunun gün batımı renkleriyle yumuşak geçişler yaparak bütünleşmesine şahit olmak büyüleyiciydi. Tam da yaşadığımız bu güvensiz, stresli dönemde asıl ihtiyacımız olanı, unuttuğumuz bu güzellikleri hatırlattı bana yeniden. Toprak renklerinin gün batımında, güven veren sakinleştirici, etkisinin yanı sıra, toprak ürünleri hiç görülmedik derecede canlı renkleriyle umut veren harika bir renk paletine dönüşmüştü. Özellikle İstanbul'a dönerken eski otoyolu kullanmayı tercih ettim, çünkü artık yeni yapılan yolda bunların çok az bir bölümünü zar zor görebiliyoruz. Yol boyunca, mor lavanta tarlalarını, altın sarısı kanola tarlalarını ve Trakya'nın sarı gelini ayçiçeği tarlalarını izlemeye doyamadım. Bu yıl bana ilham veren tek şey Edirne'de kaldığım günlerde toprağı yaşamanın verdiği bu pozitif duyguydu.
❱❱ MEHMET EMİROĞLU DÜĞÜN KÜLTÜRÜ
Bu süreçte çok sayıda yer gezme şansı yakaladım. Beni gezip gördüklerimden ziyade, duyduğum ve anlattığım ortak değerler daha çok heyecanlandırıyor. Mardin ve çevresindeki düğün ve evlilik kültürü bana şu an çok ilham veriyor. Uyguladıkları ritüel ve kullandıkları malzemeler bir sonraki koleksiyonuma kaynak olabilir.
❱❱ ZEYNEP TOSUN KİLİMLERDEN ELBİSELERE
Her zaman bu topraklardaki kültürlerden, el işlerinden ilham alıyoruz. Son dönemde Karadeniz'de çok gezdim. Özellikle Bartın'da kadınlarımızın yaptığı tel sarma tekniği çok ilham vericiydi. Karadeniz ziyaretim sonunda bu yaz online'da satılmak üzere özel bir koleksiyon hazırladık. Tamamen Sakarya, Artvin, Rize ve o bölgenin verdiği ilhamla hazırlandı bu koleksiyon. Bu yaz özellikle o bölgeyi çok gezdim. Oradaki dokulardan çok ilham aldım. Elbiselerin üzerindeki kuş deseni Karadeniz kilimlerinde sıklıkla kullanılan bir motif. Elbiselerin üzerindeki motifler genel olarak o coğrafyaya ait. Yaz yaylası, yıldızlar ve yeni ay, dolunay ve ay motifleri karşımıza çıkıyor. Metal pullar, ziller yine bu coğrafyada sıklıkla karşımıza çıkan detaylar.
❱❱ NİYAZİ ERDOĞAN İSTANBUL'A YAKIN BAKIŞ
İlkbahar/yaz 2021 koleksiyonumu lokal değerlere atıfta bulunarak tasarladım. Pandemi sürecinde İstanbul'u yeniden, daha derinden keşfettim. Karantina günlerinin etkilerini de harmanlayarak İstanbul'un bir kültür mozaiği olan Tatavla bölgesine odaklandım. Bugün Kurtuluş, Feriköy ve Bomonti sınırlarına kadar uzanan, bir dönem İstanbul'un kültür ve eğlence noktalarından biri olan Tatavla bölgesi, sadece yaşam tarzıyla değil, mimari ve tasarım anlamda da önemli ve ilham verici.
❱❱ GÜLÇİN ÇENGEL ADA'DAN ART NOUVEAU ESİNTİLER
Faytonların kaldırıldığı ve elektrikli araçların henüz kullanıma başlanmadığı günlerde Büyükada'da tatil yaptım. Dingin ve huzurlu kış Büyükada'sına yaz aylarında hiç denk gelmemiştim.
Ada kültürünü yaşamak müthiş keyifliydi. En sevdiğim (ve döneme ait göreceli az eser bulunan) sanat hareketi Art Nouveau'nun doğubatı sentezli yansıması olan Splendid Palas'ı hem mimari olarak hem de kültürünü koruması açısından hep çok sevmişimdir. Bu tatilimde, sanırım Ada'nın daha huzurlu olmasının verdiği enerjiyle, çok daha etkilendim mimarisinden. Renk ve alan kullanımları sonraki koleksiyonum için yeni fikirler verdi.