2018'e yavaş yavaş veda etmeye hazırlanırken yıl değerlendirmesi yapmak adettendir. İlk elden gişe rakamlarına bakınca tablonun olumlu olduğunu söyleyebiliriz. www.boxofficeturkiye. com'un rakamlarına göre geçen yıl 393 film vizyona girmiş ve bu filmlere 68.9 milyon seyirci gitmişti ve bu rakam bir rekordu. 2018'de, 49. hafta itibariyle, 406 film vizyona girdi ve 65 milyon kişi bu filmleri izledi.
Önümüzde iki hafta var ve 2018'de toplam seyirci rakamının 2017'yi geçme ihtimali bulunuyor. Yani yeni bir rekor gelebilir.
MADOLYONUN ÖTEKİ YÜZÜ
Fakat belli olan bir rekor var. O da Türk filmleriyle ilgili. Bu yıl, yine 49. hafta itibariyle, 163 yerli film vizyona girdi ve 40.7 milyon seyirci Türk filmlerine gitti.
2017'de 151 yerli yapım seyirci karşısına çıkmış ve bu filmlere 40.3 milyon bilet kesilmişti Yani vizyona giren yerli filmlerde artış olduğu gibi Türk filmleri geçen yılın rekorunu daha şimdiden kırmış görünüyor.
Fakat madalyonun bir başka yüzü var. Bu 40.7 milyon biletin 23.2 milyonu, 1 milyon sınırını geçen sadece sekiz filme ait. Öte yandan 155 yerli filmi 17.5 milyon seyirciyi izlenmiş.
Bu tablo yerli sinemadaki kronik hale gelen dağıtımcı sorununun hâlâ sürdüğünü gösteriyor.
MÜSLÜM EZBERLERİ BOZDU
İçerik olarak bakıldığında, uzun zamandır hakim olan 'Türkiye'de sadece komedi filmleri iş yapar' anlayışının artık aşındığını görüyoruz. 2018'de en çok izlenen film olan Müslüm Baba iyi bir biyografi ve dramın seyircide karşılık bulabileceğini gösterdi. Ki yapımcıların da artık bu tür hikayelere yöneldiği sektörden gelen haberler arasında.
Komedideyse kaliteli filmlere yönelik bir eğilim var. Seyircinin sulu sepken komediler yerine, prodüksiyonu, mizahı ve hikayesiyle daha kaliteli yapımları tercih ettiği gözlemleniyor. Ki bu eğilimin somut göstergeleri de Arif V 216 ile Ailecek Şaşkınız filmlerinin izlenme rakamları. Yani anaakım sinemamızda çıta yükseliyor...
YOUTUBER'LAR BAŞARILI MI?
YouTuber'ların dijital ortamda olduğu gibi sinemada da bir karşılığı olacak mı?
Bu sorunun cevabını hâlâ vermek zor. Bu yıl vizyona giren Enes Batur: Hayal mi Gerçek mi? birtakım öngörülerde bulunmamızı sağladı.
1 milyon sınırını aşan film belki, dijital dünyadaki başarının nicel olarak sinemaya tahvil edilebileceğini gösterdi bize. Fakat içerik ve prodüksiyon olarak vasatın altında kalan bu yapım, filme giden seyirciyi ne kadar tatmin etti orası bilinmez.
YILA DAMGA VURDU
Bağımsız sinemamızda ise durum şöyle: Nuri Bilge Ceylan'ın Ahlat Ağacı filmi yıla damga vuran yapımlardandı.
Hem seyircisini hem eleştirmenleri memnun eden yapım Cannes Film Festivali'nde yarıştı. Ödül alamadı ama olumlu eleştiriler almayı başardı. Türk sinemasının yurt dışı başarısında Ahlat Ağacı tek değildi. Anons Venedik, Güvercin Berlin, Çıkış Yok Tokyo, Kelebekler Sundance, Kardeşler Karlovy Vary, Sibel Locarno film festivallerinde yarıştı. Bu filmler kimi önemli ödüler alıp göğsümüzü kabarttı.
En çok izlenen ilk 10'dan sadece ikisi yabancı
Yerli filmlerin yabancı filmlerden daha fazla tercih edilmesi, en çok izlenen 10 film listesinde de kendini gösteriyor. 2018'de en çok izlenen 10 filmden sadece ikisi yabancı. Onlar da Yenilmezler: Sonsuzluk Savaşı ve Deadpool 2.
RAFADAN TAYFA'NIN SÜRPRİZ BAŞARISI
Genel olarak ilk 10 film arasında bir animasyon filme rastlarız. Ki bu çoğunlukla yabancı bir film olur. Fakat bu yıl tercih değişti. Rafadan Tayfa:
Dehliz Macerası 1.4 milyon seyirci tarafından izlendi. Film, aynı zamanda en çok izlenen yerli animasyon filmi unvanını da ele geçirdi.