2018'in son ayına merhaba dedik. Koca bir yılı kapatmak üzereyiz. Peki hiç merak etmiyor musunuz "Gelecek yıl bizi moda ve lüks tüketim dünyasında neler bekliyor?" diye. Gelecek yıl dünyayı saracak olan trendleri, lüks marka danışmanı ve lüks yaşam ve gusto rehberi Oggusto'nun kurucusu Özlem Güsar ile konuştuk. "Bilmek, konuşabileceğiniz bilgiye sahip olmak esas lüks" diyen İTÜ Endüstri Mühendisliği mezunu Güsar ile yeni yılın yeni trendlerini masaya yatırdık.
YAŞAM GUSTOSU VEREN ARABALAR
Artık arabanın motor gücünün, hızının bir önemi yok. Artık kendi kendine hareket edebilen arabaların devri. Mesela arabanıza bir rota gireceksiniz, güzargah boyunca sizin sevebileceğiniz noktaları bildirerek, hatta sizin için yer ayırtarak size seyahat deneyimi yaşatabilecek arabalar devri başlıyor. Otomobil kullanmak zevk için araba kullanmak tabii ki devam edecek. Ama otomobiller ilerleyen dönemde size hayat gustosu katan, size yaşam zevki veren bir başka boyuta taşınacak. Tabii ki bir de spor arabalarıyla tanınan markaların özellikle jeep ve SUV modelleri çok popüler olacak
AYNI ANDA ÇOK ŞEY YAPABİLMEK
Seyahat anlayışımız tabii ki değişiyor. Artık tek başına tatile çıkmak bir ihtiyaç. Pek sevimli gelmese de Instagram'da paylaşılabilir fotoğraf çekilen yerlere gitmek popüler. Belli bir konsept çerçevesinde seyahat etmek çok revaçta olacak. Mesela filmlerin çekildiği yerler, özel yiyeceklerin tadılabileceği rotalar ya da kültürel turlar düzenlenebilecek yerler öne çıkacak. Bu çerçevede çok fazla çalışmak zorunda kaldığımız bu yüzyılda aynı anda pek çok şeyi yapabilediğimiz şehirler çok ön plana çıkacak. Mesela Miami, Sydney ya da Dubai gibi. Hem denize girip, hem kültürel aktivitelere katılıp, hem alışveriş yapıp hem de yemek yiyebileceğiniz noktaların yıldızı parlayacak.
KÜLTÜR ÇOK YÜKSELİŞTE
Yeni dünya düzeninde her yerde para çok hızlı el değiştiriyor. Bu durumda 'almak' artık lüks değil. Ama 'bilmek' çoğaldı. Kültür turları arttı. Kültür eğitimleri, kültür sohbetleri arttı. Sanat tarihi bilmek, sanat parçaları alabilmek önemli. Yeni zenginler için kitap seçen insanlar var artık hayatımızda. Kitapevleri çok ama çok popüler. Artık oteller restoranları kadar kütüphanelerine de yatırım yapıyor.
ÇAY ALTIN DÖNEMİNE GİRİYOR
Bilinçli lüks müşterisi çok öncüdür. Bu bağlamda yemeiçme kültürümüz de değişecek. Var olan malzemeyi maksimumda kullanmak, sıfır atığa gitmek çok popüler. Tahıllar artık ana yemek. Çok ünlü şeflerin ulaşılabilir restoranları olacak. Gençler moda peşinde değil, deneyim peşindeler. Ve bunu en keyifle yaptıkları yer yemek. Öte yandan çay yükselişe geçecek. Keyifle içilen özel çaylar sofralarımızı süsleyecek. Çay somelier'leri olacak artık hayatımızda.
KÜRKLERİ BİR YANA BIRAKIN
Birçok marka bu yıl tasarımlarında kürk kullanmayacağını açıkladı. Bunun bir sonraki aşaması piton ya da timsah deris i tasarımların kullanılmaması. Daha sade, daha uzun vadede kullanılabilir şeyler ortaya çıkacak. Çevreciliğin de etkisiyle 'kullan at' trendleri temsil eden tasarımlardan kaçınacağız. Kaşmirler ve daha kaliteli işçilik ön plana çıkıyor. İyi dikiş ve işçilik çok parlayacak. Sofistike zenginler de bu trendleri takip edecek. Tabii bir de Kardashian ve Hadid kardeşlerin etkisiyle etrafta gördüğümüz bir başka moda anlayışını izlemeyi sürdüreceğiz. "Bunu almazsan yeterince zengin değilsin", "Ne kadar abartılı, ne kadar şaşaalı o kadar iyi" anlayışını temsil eden bu kardeşlerin üzerinde gördüğümüz logolar, abartılı tasarımlar bir süre daha hayatımızda olacak.
FONSİYONEL MÜCEVHER DEVRİ
Ağır mücevherde fonskiyonel parçalar öne çıkıyor. Mesela bir gerdanlığı parçalara ayırıp küpe olarak kullanabiliyorsunuz. Ya da kolye ikiye bölünüyor ve iki kelepçe bilezik olarak kullanılabiliyor. Ya da bir kolye ucu broş olarak da kullanılıyor. Büyük paralar yatırılan mücevherler böylece farklı alanlarda hayat buluyor. Öte yandan günlük hayatta transparan taşlar yerine ışığı yansıtmayan taşlar ön planda. Takım takım parçaları kullanmak çok demode. Vintage parçalar çok ön planda. Ve tabii ki aslında tamamen yatırım amacı taşıyan tek taşlar yine popüler.
Markalar birkaç bin takipçisi olanların peşinde
Sosyal medya artık hayatımızın ayrılmaz bir parçası. Dolayısıyla açtığınız televizyonda zap'ladığımız ve tahammül edemediğimiz reklamların aksine takip ettiğimiz her hesap potansiyel bir 'reklam panosu'... Beş yıl gibi bir süreç içinde dev uluslararası şirketler sosyal medya paylaşımlarının son tüketiciye ürün satmak için bulunmaz bir alan olduğuna karar verdi. Durum böyle olunca bu reklam alanı konusunda firmaların iştahını daha da kabartmak isteyen sosyal medya fenomenleri başta takipçi satın almak üzere farklı yöntemler geliştirmeye başladı. Sonuç olarak şirketler yavaş yavaş bu kontrolsüz durumdan kurtulmanın yolunu aramaya başladı. Toni&Guy'dan Vaseline'e, Yumoş'tan Magnum'a, Dove'dan Lipton'a kadar sayısız gıda ve temizlik markasını bünyesinde bulunduran Unilever Baş Pazarlama Direktörü (CMO) Keith Weed'in "Takipçi satın alan ve yeterince transparan olmayan sosyal medya fenomenleriyle bundan sonra çalışmayacağız. Sosyal medya fenomenlerinin ekosistemini temizleme vakti geldi. Şu an güven sarsılmış durumda. Bu şekilde devam edilemez" demesinin nedeni de buydu. Geçtiğimiz hafta 2019 dijital pazarlama trendlerini paylaşan Smart Insights, "Yüzbinlerce ve milyonlarca takipçiniz olması bir şey ifade etmiyor. Firmalar artık bir şekilde daha organik ve gerçekçi bağı olan belki de sadece birkaç bin kişilik takipçisi olan gerçek profesyonellerin peşinde" yorumunda bulundu. Firmalar bundan sonra kendi iş alanında başarılı ancak kendi firmalarıyla da bir bağ kurabilecekleri sosyal medya kullanıcılarının peşinde