Dünyanın en önemli dört moda başkentinden biri olan Londra, Türkiye bağlantılı tasarımcıların da koleksiyonlarını en çok sergiledikleri nokta... Geçtiğimiz hafta sona eren moda haftasında Studio Chalayan markasıyla Hüseyin Çağlayan, Erdem markasıyla Erdem Moralıoğlu ve Bora Aksu koleksiyonlarını sergiledi.
Londra'daki defilesinden sonra Bora Aksu ile konuştum. Çağdaş Türk resminin ilk kadın ressamı olan Mihri Müşfik Hanım'dan ilham alınan koleksiyonda Aksu, tüller ve ipeklerle birlikte Gaziantep'te el tezgahlarından dokunarak üretilen kutnu kumaşını da kullandığını anlattı.
Tarihi 16'ncı yüzyıla kadar dayanan kumaş, Osmanlı padişahlarının kaftanlarında da yüzyıllar boyunca kullanılmış... Pamuk veya ipekle karışık pamuktan dokunmuş bu kalın kumaş Aksu'nun ellerinde bambaşka bir havaya büründü.
Aksu esin kaynağını ve koleksiyonunu anlattı:
"Mihri Müşfik Hanım, Osmanlı Devleti'nin son yüzyılında yaşamış. Sarayda büyüyen ve saray ressamlarımdan resim dersi alan Mihri Müşfik Hanım'ın genç kızlığında sanata olan tutkusu o kadar ağır basıyor ki saray hayatını bırakıp önce İtalya'ya sonra da Fransa'ya giderek kendisine mütevazı ve bohem bir yaşantı kurarak resim yapmaya başlamış. 2018 ilkbahar-yaz koleksiyonunu hazırlarken onun kontrastlarla dolu yaşantısı benim en büyük ilham kaynağımdı. Koleksiyon ondan esinlendiği için de saray kumaşı olarak da bilinen kutnu kumaşını kullandım. Tabii bu kumaşı kullanmamda çocukluğumda çevremdeki kadınların el dokuması kumaşlar ve el işleriyle yaptığı çalışmalar da etkili oldu. Küçüklüğümden beri bu değerlerin yok olmaması gerektiğini düşünürdüm. Bu yüzden koleksiyonlarımda hep bir şekilde bu tarz değerleri kullanmaya, güncelleyerek günümüze taşımaya özen gösteriyorum. Kutnu kumaşının bir başka özelliği de derin ve zengin renk paleti. Koyu kırmızı, koyu mavi ve lacivert tonları, turkuvaz, pastel mavi ve pembeler sık sık kumaşta yer alıyor. Bu kumaşı, ipek organze, brokar, ipek habatoi, şifon ve pamuklarla bir arada kullandım ve ortaya çarpıcı, romantik ve hoş görüntü çıktı" diyor.
DOLMABAHÇE SARAYI'NDAN TAÇ İLHAMI
Kutnu kumaşı sadece Gaziantep'te, el tezgahlarında dokunuyor. Defilede kutnu kumaşının yanında dikkat çeken bir başka detay mankenlerin başındaki alışılmadık bir görüntüsü olan taçlardı. Aksu, koleksiyonun aristokrat ve saraylı yönünü bir şekilde yansıtmak için aksesuvar arayışına girmiş, değişik ve çarpıcı bir şeyler bulmak istemiş. Ve kafasında bu düşüncelerle İstanbul'a gelmiş. Dolmabahçe Sarayı'nı gezerken oradaki muhteşem kristal avizeler dikkatini çekmiş. Böylece bu avizeler defiledeki kristal taçlar için esin kaynağı olmuş.
Yabancı basının koleksiyona büyük ilgi gösterdiğini söyleyen tasarımcı, "Yöresel dokunuşlar beni diğer tasarımcılardan ayıran en büyük özelliklerimden biri. Yabancı basın koleksiyondan övgü dolu bir şekilde bahsetti" diye konuştu. Bora Aksu, koleksiyonu en çok Elle Fanning'in üzerinde görmek istediğini söylüyor.