Bursa-Yenişehir-Osmaneli Hızlı Tren Hattı önümüzdeki yıl hizmete girecek. Hızlı tren hattıyla birlikte Bursa, Eskişehir ve Bilecik şehir merkezleri ile ilçe ve köylerinde gözle görülür bir değişim süreci yaşanacak. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'na bağlı BEBKA Ajansı da önümüzdeki 4 yıllık süreçte gelecek yıl hızlı tren hattının hizmete girmesiyle Bilecik, Eskişehir ve Bursa genelinde bölgeyi ekonomik anlamda uçuracak dev yeni yatırım projelendirmeleri yaptı. Yatırım projeleri ve maliyetleri tek tek hesaplandı. Ayrıca bölgedeki il, ilçe ve köylerde birebir anket çalışması ve bine yakın kişiyle yüz yüze görüşme sağlandı. İşte Bilecik'in çehresini değiştirecek o projelerden bazıları şöyle...
Bilecik YHT Garı-Şehir Merkezi-1. ve 2. OSB- Hastane-Üniversite Raylı Sistem Hattı
Bilecik YHT Garı'ndan başlayıp Şeyh Edebali Üniversitesi'nde biten bir raylı sistem planlandı. Bu projeyle il merkezinde yer alan organize sanayi bölgeleri, şehir merkezi ve Şeyh Edebali Üniversitesi YHT Garı'na bağlanacak. Günlük 10 bin yolcu taşıyacak olan ve detaylı fizibilite raporunun hazırlanacağı projenin bütçesi 2 milyar 990 milyon olarak hesaplandı. Projenin uygulama süresi 36 ay. Mevcut haliyle YHT Garı'ndan organize sanayi bölgeleri, şehir merkezi ve üniversiteye kaza riski yüksek 2 şeritli 12 kilometrelik yolda yarım saatte ulaşılabiliyordu. Ayrıca söz konusu yolda YHT Garı'na erişim sorunları vardı. Projeyle iki nokta arasındaki mesafe 6 kilometreye düşecek ve yüzde 14.3'lük eğimle 15 dakikaya inecek. Füniküler hat ile YHT Garı'na erişilebilirlik kısa sürede ve konforlu olacak. Eğer füniküler yerine banliyö hattı projesi tercih edilirse maliyet ve süre yeniden revize edilecek. Banliyö hattıyla YHT Garı'na gelen öğrenci ve çalışanların şehir merkezine, organize sanayi bölgelerine ve üniversiteye rahat erişimi sağlanacak.
Bilecik'te yaş sebze ve meyvelerin kurutulması için dev bir tesis kurulacak
Bu meyve sebze işleme ve paketleme tesisinde incir, ayva, şeftali, çilek, cennet hurması, biber, patlıca ve domates kurutulacak. Yılın 12 ayı çalışacak tesiste yıllık 700 ton meyve ve sebze kurutulabilecek. Orta Sakarya Vadisi'nde yaş sebze ve meyve tarladan çıktığı gibi doğrudan pazara gittiği için mevsimlerinde satışa sunuldukları için yüksek değerde satılamamaktaydı. Ancak ürünlerin kurutulmasıyla hem fiyatları yükselecek hem de ürünlerin mevsimleri dışında yüksek fiyattan satışları gerçekleşecek. Projenin yatırım tutarı 27.5 milyon ve proje uygulama süresi 12 ay. Bu projeyle Avrupa Birliği pazarlarına Orta Sakarya Vadisi'nden kuru sebze ve meyve gönderilecek.
Bilecik Merkez Çevre Yolu
Bilecik merkezde kuzey-güney yönünde yeni çevre yolu yapılacak. Mevcut D-160 karayolu şehrin ortasından geçiyor ve şehir merkezi boyunca tıkanıklıkların yaşanmasına neden oluyordu. 1. ve diğer OSB'ler ile Şeyh Edebali Üniversitesi'nin konut alanlarına, merkezi iş alanına ve başlıca kamu kurumlarına bağlantısında D-160 karayolu tek seçenekti. Ayrıca bu yol üzerindeki Hamsu Köprüsü dışında kentin iki bölgesinin birbirine bağlanamaması, afet veya acil durumlarda karayolu güvenlik riskinin artması nedeniyle yeni bir çevre yolu ihtiyacı doğmuştu. 10 kilometre uzunluğundaki bölünmüş yeni çevre yolu projesinin yatırım tutarı 769 milyon lira ve proje uygulama süresi 24 ay.
Osmaneli'nin göz bebeği ve turistlerin uğrak yeri Aya Yorgi Kilisesi
Eski adı Lefke olan ve 1922 yılı mübadelesinde yerleşik Rum nüfusu göç eden Osmaneli'nde geçmişi 2 bin yıl öncesine dayanan Aya Yorgi Kilisesi bulunuyor. Ortodoks Hıristiyan inancında önemli bir yere sahip kilisenin halen ayakta duran dış iskeleti restore edilerek yenilecek. Ardından müze olması için gerekli çalışmalara hız verilecek. Yılda 10 kişinin ziyaret etmesi hedeflenen projenin bütçesi 24 milyon olarak belirlendi ve proje uygulama süresi 3 yıl. Lozan mübadillerinin torunlarının ve Hıristiyan dünyasının ilgi gösterdiği kilise, 'Lefke Kapı' adıyla bir girişe sahip olan İznik'e 30 kilometre uzaklıkta bulunuyor. İznik'i ziyaret eden turistlerin rahatlıkla erişebileceği bir konumda olan Osmaneli'nde ayrıca İpek Yolu Turizm koridoru canlandırılacak.
Batık Günyurdu Köyü'nün gün yüzünü çıkarılması
Günyurdu Barajı yaklaşık 20 yıl önce hizmete girince köyün bir kısmı baraj suları altında kaldı. Pazaryeri'nden Küçükelmalı yönüne gidilip gölet etrafından dolaşıldığında karşınıza çıkan batık Günyurdu Köyü Osmanlı döneminin ilk yıllarında kuruldu. Kayı Boyu'nun Karakeçili aşiretince yerleşim yeri yapıldı. Baraj yapılınca tam 48 ev ve köyün camisi tıpkı Şanlıurfa Halfeti ilçesi gibi sular altında kaldı. Kışın su seviyesinin artması ve karlar altında kalması ile kar altında batık yerleşim görüntüsü veren köyde turizm altyapısının geliştirilmesi hedeflendi. İlk etapta ayda bin kişinin ziyaret etmesi beklenen köyün proje bütçesi 36 milyon lira ve proje uygulama süresi 30 ay. Ayrıca köyde konaklama, yeme-içme ve kırsal deneyim atölyeleri kurulacak.
Pazaryeri Bungalov Köyü
Pazaryeri'nde doğa turizmi potansiyelini gerçekleştirebilmek ve geceleme sayısını arttırarak nitelikli ziyaretçi çekebilmek amacıyla bungalov tipi konaklama tesisleri (bungalov köy) kurulacak. Kamp ve karavan turizmine uygun yapılacak konaklama tesisleri, Pazaryeri ilçesinde irili ufaklı 8 ayrı göletten uygun olan birinin yakınına inşa edilecek. Beyaz yakalı ve sabit geliri bulunan ve şehir yaşantısından kaçmak isteyen turistler için ulaşımı (İstanbul, Ankara, Bursa, Eskişehir, Kocaeli, Adapazarı'na en fazla 3 saatlik uzaklıkta) kolay proje kapsamında kamp, karavan, doğa yürüyüşü parkurları, bisiklet yolları gibi çeşitli hizmetler de olacak. Bungalov evlerin ilk etapta asgari 32 kişilik konaklama kapasiteli ve 16 bungalov ev olarak yapılacak. Proje bütçesi 9 milyon 775 bin lira ve proje uygulama süresi 12 ay.
Söğüt'te İstanbul Kemer Country Atlı Spor Kulübü benzeri binicilik tesisi kurulacak
At çiftliği ve binicilik kulüpleri sayısının hızla arttığı ülkemizde son olarak Söğüt'te kurulacak tesislerde A'dan Z'ye her türlü imkan olacak. Lüks spor gözü ile bakılan binicilik maliyetlerinin son yıllarda azalması ve ata ulaşımın kolaylaşmasıyla binicilik geniş bir kitlenin hobisi haline geldi. Söğüt'teki tesislerde de misafir ve turistlere atlı safari, binicilik eğitimi, parkurda atlı tur ve yeme içme (kafe) hizmetleri sunulacak. Atlı safariler sayesinde tesisin kurulduğu alanının doğal güzelliklerini at üzerinde görme şansı olacak. Binicilik tesisinin Osmanlı'nın kurulduğu Söğüt'te kurulması, ata sporumuz olan binicilik ruhunu insanlarda uyandırmak adına daha uygun olduğu düşünüldü. Obakent'le birlikte binicilik tesisi Söğüt'ün geçmişini yansıtacak. Söğüt'ü binicilik tesisi ve Obakent'le birlikte her gün ortalama 200'ün üzerinde kişinin ziyaret edeceği bekleniyor. Aylık olarak sadece atlardan günümüz şartlarında 300 bin lira, kafe hizmetlerinden de 350 bin lira gelir elde edileceği ifade edildi. Projede öncelik olarak 20 masalık bir kafe ve 10 at kapasiteli ahır, 1 kapalı manej, 1 açık manej ve 1 padok düşünülüyor. Projenin bütçesi yaklaşık 9 milyon lira ve proje uygulama süresi bir yıl.
Bilecik Merkeze 4 yıldız otel
Şeyh Edebali ve Ertuğrul Gazi Türbesi gibi kültürel değerlere sahip ve yılda iki buçuk milyona yakın ziyaretçi çeken Bilecik, turist akınına uğruyor. Özellikle Ertuğrul Gazi Türbesi'ne yurt dışından da çok sayıda ziyaretçi geliyor. Bilecik'e de yurt dışından gelen kişilerin taleplerini karşılayabilecek düzeyde bir konaklama tesisi kurulmasına karar verildi. Ayrıca Bilecik'te iş insanlarının konaklayabileceği seviyede bir tesis bulunmuyor. Şehir içindeki organizasyonları kaldırabilecek kapasiteye sahip bir tesis olmadığı için turistler çevre illere gitmekte zorunda kalıyor. Yapılacak 4 yıldızlı otel ile bu üç soruna çare olunacak. Bilecik turizm ve otelcilik sektöründe potansiyeli çok yüksek olmasına rağmen bölgedeki diğer illerin gerisinde kalmıştı. Şehirde 4 yıldızlı otel sadece Bozüyük'te bulunuyor. Etkinlik salonu, toplantı salonu, havuz-spa gibi ortak kullanımları alanları ile buraya gelen turistlere ve iş adamlarına yönelik olarak yapılacak 4 yıldızlı otel 90 oda ve 170 yatak kapasiteli olacak. Proje bütçesi 67 milyon lira ve proje uygulama süresi bir yıl.
Bilecik 1.,2.,3. OSB ve Osmaneli OSB'ye Demiryolu İltisak Hattı Yapımı
OSB'lerde üretilen ürünlerin Gemlik, Kocaeli ve İzmir olmak üzere limanlara düşük ekonomik ve çevre maliyetle taşınması hedeflendi. Lojistik masrafların azaltılması yoluyla Bilecik'te sanayi yatırımı ortamı iyileştirilecek. Proje bütçesi 1 milyar 282 milyon lira ve proje uygulama süresi 24 ay. Bursa-Osmaneli hızlı tren hattına entegresi sağlanacak. Bu sayede ulusal demiryolu ağına ve limanlara demiryolu bağlantıları güçlendirilmiş olacak. Ayrıca Osmaneli-Bilecik-Bozüyük-Eskişehir arasında mevcut konvansiyonel demiryolu üzerinde banliyö taşımacılığı başlatılarak servis taşımacılığına alternatif raylı ulaşım hizmeti sağlanacak.