ULUSLARARASI sivil toplum kuruluşu Open Society Justice Initiative’nin (Açık Toplum Adalet Girişimi/OSJI) hazırladığı rapor, Almanya’nın başkenti Berlin’deki okullarda son dönemde ırkçı uygulamaların hayata geçirildiğini ve göçmen ailelerin çocuklarına ayrımcılık yapıldığını ortaya koydu. Rapora göre, ilk ve orta dereceli okullarda göçmen çocuklar ile Almanlar ayrı sınıflara yerleştiriliyor, göçmenlere daha düşük seviyede eğitim veriliyor.\n\n
ALMANCALARI YETERLİ\n\nOSJI, bu sistemle göçmen çocuklarının sınavlarda başarısız olduğunu, dışlandığını ve marjinalize edildiğine dikkati çekerek, BM İnsan Hakları Konseyi’ne başvurarak Alman hükümetini uyarmasını istedi. Konsey, önümüzdeki ay raporu inceleyecek. OSJI’nin araştırması, bazılarının ek derslere ihtiyaç duymasına rağmen göçmen çocuklarının aslında Almancalarının yeterli olduğunu, derslere katılmalarını engelleyecek şekilde eksiklerinin bulunmadığını da ortaya koyuyor. Dilin etnik temelde ayrımcılık yapmak için kullanıldığını iddia eden OSJI Raporu’nun sonuç kısmında “Ayrımcılık uygulamaları göçmen öğrencileri damgalıyor, potansiyellerini ve Alman toplumuna entegre olmalarını engelliyor” deniliyor. Raporun hazırlanmasına yardımcı olan Berlin Brandenburg Türkiye Toplumu’ndan Serdar Yazar, ayrımcılığın yeni bir gelişme olduğunu, sınıf ayrımının son üç yıldır yapıldığını söyledi. Yazar, bir grup Alman velinin bu yönde girişim başlattığını, “Elit Alman öğrencileri” kaçırmak istemeyen okul müdürlerinin de boyun eğdiklerini belirtti.\n\n
Kura çekimi bile eşitlik sağlamıyor\n\nALMANYA’NIN orta öğretim sisteminde, öğrencileri üniversiteye hazırlayan en üst seviyedeki gymnasium, meslek okullarına hazırlayan orta seviyeli realschule ve doğrudan işe ya da mesleki eğitime hazırlayan hauptschule olmak üzere üç ayrı seviye bulunuyor. Öğrencileri entegre etme amacıyla getirilen düzenlemeye göre gymnasium kontenjanlarının yüzde 30’u kura ile seçiliyor. Ancak OSJI’ye göre, bu uygulama eşitlik yerine eşitsizlik yaratıyor. Zira gymnasium yöneticileri, göçmen çocuklarının “Almanca seviyelerinin yeterli olmadığı” gerekçesi ile Alman ile göçmen öğrencileri ayrı sınıflara yerleştiriyor. Göçmenlerin sınıflarında daha düşük seviyeli eğitim veriliyor, Almancalarını geliştirmeleri için dil dersi de verilmiyor. Gymnasium’ların öğrencilerinin sadece yüzde 12’si göçmen kökenli.