Almanya’da göçmen çocukların erken yaşta Almanca öğrenimi üzerine yapılan yeni bir araştırmanın sonuçları açıklandı. Berlin’deki Nüfus ve Gelişme Enstitüsü’nün araştırması, ailelerin çocukların Almanca öğrenimi konusunda yetersiz kaldığını ortaya koydu. Araştırmayı yapan Tanja Kiziak, Vera Kreuter ve Reiner Klingholz, “Alman çocuklarla, göçmen çocuklar arasındaki dil bilgisi farkı belki de hiç kapanmayacak olmasına karşın, dili öğretmek devletin görevi. Çünkü bu çocukların aileleri bunu yapacak sınırlı bir imkana sahipler” denildi.\n\n
ANADİLDE KONUŞUN\n\nBilimadamları, ebeveynlerin, “kendilerinin anadil seviyesinde konuşamadığı bir dille konuşmaktan kaçınmaları” gerektiğine dikkat çekerek, “Bunun yerine çocuklarla sadece kendi anadillerinde konuşsunlar” öneresinde bulundu.\n\n
ANAOKULU SEÇİMİ\n\nRaporu göre, ailelerin egosu yüzünden de çocuklar dil öğrenmekte zorlanıyor. Ailelerin egoizminin “uyumu engellediğini” ileri süren bilim adamları, “Alman aileler çocukların iyi bir anaokuluna gitmesi için uzun mesafeler katetmeye hazır. Göçmenler ise genelde çocuğu en yakın anaokuluna götürüyor. Bu da kendi yaşadıkları muhitte olduğu için çocuklar yine göçmenlerin ağırlıkta olduğu ortamda yetişiyor” görüşünü dile getirdi ve “Uyum için hazırlanan planlar doğru olsa dahi, ailelerin kolektif iradesiyle mücadele etmek çok zor” açıklamasında bulundu.\n\n
AYRIM OLUYOR\n\nBilim adamları aynı zamanda, başka bir tehlikeye de dikkat çekti. Bazı ailelerin, “Çocuğumu Almanca bilmeyen anaokuluna göndermeyeyim” diyerek önlem aldığı, ancak bunun iki sınıf oluşmasına yol açtığı kaydedildi. Bu nedenle göçmen çocukların da kendi aralarında kaldığı ve Almancayı öğrenmeleri zorlaştığı bildiriliyor. Uzmanlar, “Anaokullarındaki gettolaşma, yaşanılan bölgelerden daha büyük” uyarısını yaptı.\n\n
FRANKFURT