İstanbul'da fiyatı milyon liraları bulan taksi plakalarına belediyenin satış şartı getirmesiyle, alım-satım piyasası durdu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi'nin (UKOME) 12 Mart'ta aldığı 'şoförlük mesleğini geçim kaynağı olarak seçenler ve sürekli olarak icra edenler plaka alabilir" şartı ve yaklaşık 2 aydır tahsisleri durdurmasıyla taksi plakası piyasası bekleyişe geçti.
İBB tahsisleri durdurmadan önce İstanbul'da taksi plakaları 1.6 milyon lira ile 1.8 milyon lira arasında değişen fiyatlarla satılıyordu. Ortalamada 1 milyar 750 milyon lira seviyesinde bulunan taksi plakaları, iyi bir yatırım aracı olarak görüldüğü için fiyatlar günden güne yükseliyordu. Belediyenin tahsisleri durdurmasıyla, piyasada da hareket durdu. Fiyatlar gerilemeye başladı ve 1.5 milyon liralar telaffuz edilmeye başlandı.
NİSAN BEKLENTİSİ
Taksi plaka alım-satımının en yoğun yapıldığı yerlerden Bağcılar Oto Center'daki firmalar, tahsisler olmadığı için 'Alım-satım yapmıyoruz' diyerek, plaka almak ya da satmak isteyenleri geri çeviriyor. Aralarında satışın devam ettiğini söyleyenler de var.
UKOME'den henüz tahsislerin verileceği tarihe dair bir açıklama yapılmamışken, bu firmalar 9 Nisan'da tahsislerin verilmeye başlayacağını, bu tarihten itibaren satışların başlayacağını söylüyor. Piyasada taksi plakası alımına ilişkin şartlar zorlaştırırsa fiyatların düşeceği beklentisi var. Ancak, fiyatın ne olacağını soran müşterilere yine de "Belli olmaz, düşebilir de çıkabilir de" yanıtı veriliyor. Piyasada süren tahsis belirsizliği, plaka sahiplerini de endişelendiriyor. 1.7 milyon lira verenler zarar etme korkusu yaşıyor.
YANLIŞ BİLGİLERLE DEĞER ARTIRILIYOR
İSTANBUL Taksiciler Esnaf Odası (İTEO) Başkanı Yahya Uğur, İstanbul'da 17 bin 395 taksi plakası olduğunu belirterek, şunları söyledi: "Taksi plakalarına ilişkin kamuoyu çok yanlış bilgilendirilmiş. Ünlülerin yatırım aracı olarak 90 tane, 100 tane plaka sahibi olduğu biliniyor ancak bir taksi plakası olan ikinciyi alamıyor. Bu şekilde piyasaya bilgi verilerek, değer artırılıyor. Taksi plakası alım-satımında bir borsa varmış gibi gösteriliyor ve hayali satışlar yapılıyor. Bundan sonra plakayı alacak kişiler araştırılacak ve geçimini taksicilikle kazanmak isteyenler alabilecek."
TAKSİCİLER KIZGIN
İSTANBUL Taksi Sahipleri Derneği'nce düzenlenen toplantıda, taksicilerin sorunları görüşüldü. Toplantıya TBMM Başkanvekili Meral Akşener, AK Parti Sivas Milletvekili Ali Turan, CHP İstanbul Milletvekili Ali Özgündüz de katıldı.
Meral Akşener, İstanbul'da 18 bin 500 taksi olduğunu belirterek, "Ortalama 4 ile çarptığımızda 70 bin civarında insanın ekmek yediği, etkilendiği ve iş gördüğü bir esnaflık kolu bu. Bu seçimlerde inşallah bizlere uğur getirirsiniz. İstanbul'da bir milletvekili 75 bin oyla seçiliyor. Sizin oylarınızı hiç kimse çantada keklik görmesin. Diyeceksiniz ki 'Ne kadar ekmek o kadar köfte, hizmet nerede oy orada'" diye konuştu.
PLAKA DEĞER KAYBEDİYOR
İstanbul Taksi Sahipleri Derneği Başkanı Fahrettin Can, plaka tahsislerinin durdurulmasının kendilerinin en önemli sorunlarından biri olduğunu belirterek, şöyle konuştu: "Biz plaka almadan önce, tahsis belgesi alıyoruz belediyeden, yani izin belgesi. 2 aydır, belediye tahsisleri durdurduğundan plakalarımız değer kaybediyor. Bakanlar Kurulu'nun 10553 sayılı kanunu gösteriyorlar. Yani geçimini sadece taksicilikten kazananların yapması isteniyor. 'Ticari plakalar yatırımcıları tarafından alınmakta ve fiyatı yükselmektedir' deniliyor. Yıllardan beri isteyen taksi plakası alıp satıyor. Kim taksicilik yapıyor ki? Oda başkanları taksicilik mi yapıyor? Bu durum ayrıca, serbest piyasa ekonomisine de aykırıdır. Adam gurbette yıllarca çalışmış, gelmiş kendisine bir taksi plakası alacak. Ona alamazsın mı diyeceksin? Fiyatlar artacak diye bir dairesi olanlar başka daire alamaz denilebilir mi?"