Türk müteahhitler IŞİD saldırılarına rağmen gemiyi terk etmedi. Son olarak Limak Holding Kuzey Irak'la ticareti geliştirecek önemli bir yatırıma imza attı. Türkiye ve yurtdışında inşaat sektöründe büyük projeler üstlenen Limak İnşaat, tasarım ve yapım işini 158 milyar Irak dinarı teklifle kazandığı Gali-Zakho Tüneli'nin kazı çalışmalarını tamamladı. Şirket, böylece iki ülke arasındaki ticareti güvenli ve konforlu hale getirecek 3 bin 600 metrelik iki ayrı tüpten oluşan projenin birinci bölümünü tamamlamış oldu.
2015'TE TAMAMLANACAK
Türkiye Habur Sınır Kapısı'na 20 kilometre mesafede bulunan tünelin kazı çalışmaları sona ererken, iki tarafı birleştirme töreni de Zaho'da yapıldı. Törene, Bölgesel Kürt Yönetimi İmar ve Kalkınma Bakanı Derbas Kosret Resul, Duhok Valisi Farhad Atrushi, Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanvekili Sezai Bacaksız, 23'üncü Dönem AK Parti Ağrı Milletvekili Cemal Kaya da katıldı. Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanvekili Sezai Bacaksız, tünel inşaatının tamamlanmasıyla birlikte TIR ve kamyonların nakliyede yaşadığı sorunların azalacağını, karşılıklı ticaretin artacağını söyledi. Tünelin iki ülke arasındaki ticaret yolunda daha güvenli ve konforlu bir ulaşım sağlayacağını da belirten Bacaksız, "Bugün, tünel kazısının bitirilmesi ve tünelin iki tarafının birleştirilmesini kutluyoruz. Yol kaplaması, elektromekanik, havalandırma, aydınlatma, yangın söndürme ve çeşitli kontrol sistemlerinin imalatlarını da tamamlayıp tüneli 2015 yılında teslim edeceğiz" diye konuştu. Kürt Yönetimi İmar ve Kalkınma Bakanı Derbas Resul ise, Bağdat'la bütçe konusunda bazı anlaşmazlıklar olduğunu, bu nedenle firmalara yapılan ödemelerde sıkıntılar yaşandığını söyledi.
HER ŞEYE RAĞMEN DEVAM
Bu sıkıntıya rağmen Limak'ın yatırımlarını durdurmadığını belirten Resul, "Kendilerine teşekkür ediyoruz" dedi. Resul, Türkiye ile ticari ilişkilerde beklentilerinin yüksek olduğunu belirterek şöyle konuştu: "İki ülke arasındaki ticari hacmin yükselmesi gerekiyor. Biz, yatırım konusunda Bağdat bütçesine bağlıyız. Maaşlar ve genel harcamaları yapıyoruz. Ondan sonra kalanı altyapı yatırımları için harcıyoruz. Altyapı yatırımlarını tamamlamak ve özellikle yollar için daha fazla fon ayırmaya çalışıyoruz." 273 Türk ve 58 yerel personel görev yaptığı projede elektromekanik, havalandırma, aydınlatma, yangın söndürme ve çeşitli kontrol sistemlerinin imalatları da Limak İnşaat tarafından gerçekleştiriliyor.
CEYHAN'DAN PETROL TİCARETİ
Derbas Kosret Resul, Bağdat'la bütçesel konularda anlaşmazlıklarının olduğunu ve bunun çözümü için uğraştıklarını söyledi. Resul, "Anayasamıza göre gelirlerin yüzde 17'sinin bize verilmesi gerekiyor. Şu ana kadar 11'in altında veriyorlar" dedi. Uluslararası kurallara uygun olarak Türkiye'ye petrol gönderdiklerini belirten Bakan Resul, şöyle konuştu: "Buradan gidenin yüzde 17 oranındaki gelirini alıyoruz. Kuveyt'e petrol sattığımızda da aynı oranda alıyoruz. Gayet saydam bir alışveriş yapılıyor. 18 gemi yüklemesi yapıldı. Alıcıların kimler olduğunu bulmak kolay." Resul, Türkiye ile 50 yıllık gaz ve petrol anlaşması yaptıklarını belirterek bunun Irak Anayasası'na uygun olduğunu ifade etti.
800 BİN METREKÜP KAZI
800 bin metreküp kazıda 11.40 metre genişliğinde açılan kesitlere sahip tünelin toplam açıklığı 8.50 metre genişliğe sahip. Tünel inşaatında 130 bin metreküp beton, 60 bin metreküp püskürtme betonu, 2 bin 200 ton çelik iksa, bin ton çelik hasır, 250 bin metre bulon delgisi ve 196 bin metrekare de su yalıtımı imalat kalemleri kullanıldı.
'BİZE TAHAMMÜL ETTİLER'
Duhok Valisi Farhad Atrushi, "Bu tünel Türk ve Kürtler'in birleşmesi anlamına geliyor" dedi. Tünelin gidiş, geliş ve nakliyelerde büyük rahatlık sağlayacağını belirten Atrushi, "Bu tünel Türkiye ile ekonomik ilişkileri geliştirecek. Türkiye bizim için büyük bir ülke. Her iki halk da bu tünelden büyük fayda görecek. Limak da güzel, taze, canlı, harika bir iş yaptı. Onlara bu zor dönemimizde bize tahammül ettikleri için teşekkür ediyoruz. Para konusunda da bizi sıkıştırmadılar. Biz de projenin geriye kalan kısmının bitirilmesini istiyoruz" diye konuştu.