Sultan Abdülmecit'in hayal ettiği, Sultan Abdülhamit'in çizimlerini yaptırdığı 150 yıllık 'rüya proje' ile iki yaka, Boğaz'ın 62 metre altından batırma tünelleriyle birbirine bağlandı.
Dev proje, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı'nın kutlandığı bugün, Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve Başbakan Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla açıldı.
TARİH BOYU HEP GÜNDEMDE OLMUŞTU
İstanbul Boğazı'nın altından geçecek bir demiryolu tüneli düşüncesini ilk kez 1860'lı yıllarda Sultan Abdülmecid dile getirdi. Abdülhamit zamanında da 1902'de Amerikalı mühendisler Tünel-i Bahri'nin beratını aldılar. Proje, Salacak-Sarayburnu arasında, denizin altına dikilen 16 sütunun üzerinden geçen bir tüneli kapsıyordu. Fakat Abdülhamid'in hayali de çizimle sınırlı kaldı.
1980'li yıllarda da Boğaziçi Köprüsü'nün trafiğe yetmemesi üzerine yeni bir köprü ya da bir denizaltı tünelinin yapılması gündeme gelmişti.
TEMELLERİ 2004'DE ATILDI
Köprü trafiğine alternatif olarak görülen Marmaray'a ilk kazma 2004 yılında vuruldu. Antik kazılar dolayısıyla yapım süresi tahmin edilenden daha uzun sürdü. Marmaray, 4 yıllık bir gecikme ile bugün İstanbulluların hizmetine girdi.