Sürücüsüz otomobil testi sırasında Daimler otomobil işletmesi test mühendislerinden Jochen Raab, etrafındakilere belki de 10 yıl içinde sürücüsüz arabaların nasıl kullanılacağını gösteriyor. Raab, ellerini direksiyondan çekmiş durumda, sensörlerle donanmış ve sürekli internet bağlantısı olan bir otomobil içinde. Jochen Raab, "Şimdi çarpışma durumuna geldik. Görüyorsunuz, hiçbir biçimde ayaklarım pedallarda değil. Ama araba beni uyarıyor, kendini frenliyor ve olası bir kazayı önlemiş oluyor" diyor. Yaz aylarındaki testlerde yaklaşık 100 kilometrelik bir yolu tamamen otonom, yani kendi başına kat edebilen otomobile Baden-Württembergli mühendisler "S500 Zeki Sürüş" adını vermişler.
Akıllı telefon gibi!
Tamamen internet bağlantılı, bir anlamda dört tekerlek üzerindeki akıllı telefon gibi bir otomobil bu! Çoğu uzmanın görüşüne göre geleceğe damgasını basacak büyük icat. Ve ilginç olan nokta, burada artık otomobil üreticisi firmanın değil, Nokia gibi başka küresel oyuncuların işin gidişatını belirlemeleri. Nokia'nın yanı sıra elektronik firmaları Bosch, Delphi ve de internet devi Google bu alanda yeni fırsatların kokusunu çoktan almışlar bile. Kaliforniyalılar iç aksamı değiştirilmiş Toyota marka otomobiller ile uzun zamandan bu yana testler yapıyorlar ve bu tür sürücüsüz araçları kendilerinin de üretebileceklerini iddia ediyorlar. Binek araç uzmanı Stefan Bratzel için bu gelişmeler çok heyecan verici: "Büyük teknolojik değişimlerin çoğu kez branş dışındaki aktörlerden geldiği bir gerçektir. Sürücüsüz araçlar konusunda Google'ın girişimleri ilginç bir durumdur ve gerçekten de bu branşa hareketlilik kazandırabilir. Bu da yerleşik otomobil firmalarının yeni ürün planlarını hızlandırmalarına yol açabilir. Sürücüsüz otomobil konusunun gelecek beş ilâ on yıl içinde gündemi belirleyeceğine ve otomotiv dünyasını temelden sarsacağına kesinlikle inanıyorum."
Bu branştaki başka ilginç gelişme de Volkswagen tröstü ürün geliştirme şefi Heinz-Jakob Neußer'in belirttiği üzere elektrikli otomobil alanında yaşanıyor: "Günümüzde elektrikli otomobillerde de internet bağlantıları mevcut. Bu klâsik otomobillerde de yerini alacak. Özellikle trafik akışını optimize edecek bir önlem bu. Ve bugünden görüldüğü üzere trafikteki rahat akışın araç sürücülerine ve egzozdan dışarı salınan karbondioksit emisyonlarına nasıl etki yaptığına bakıldığında, bunun gelecek yıllarda otomobil üreticilerini meşgul edecek başlıca konu olacağı açıktır."
'Otomobil internetin parçası haline geliyor'
Otomotivde rekabet baskısının büyük olduğu, firmalar arasında ittifaklara gidildiği de gözlemleniyor. Örneğin otomobil lastikleri ile ün kazanan Alman yan sanayi işletmesi Continental, uzun zamandan bu yana kendisine yeni iş alanları arıyor. İnternet uzmanı firma Cisco ile işbirliğine giden Hannover'li Continental temsilcileri şimdi de Uluslararası Frankfurt Otomobil Fuarı'nda teknoloji tröstü IBM ile işbirliği başlattıklarını duyurdular. Continental'in Yönetim Kurulu Başkanı Elmar Degenhart şunları söylüyor:
"Dünya çapında her yıl trafikte 1,5 milyon insan ölüyor. Durumun böyle gitmesine izin veremeyiz. Ayrıca interneti otomobillere dâhil ediyoruz, daha doğrusu otomobil internetin parçası haline geliyor. Üçüncü nokta ise çevre ile ilgili. Daha iyi bilgi donanımıyla örneğin karbondioksit salınımı konusunda otomobilleri daha verimli hale getirebileceğiz. Ve dördüncü nokta olarak kendi başına, otonom hareket edebilen otomobillerin özellikle yaşlı insanların bir yerden diğerine gitmesi konusunda büyük yarar sağlayacağını söylüyoruz. Çünkü yaşlı insanların beş ya da on yıl daha uzun otomobil kullanmaları onların yaşam kaliteleri açısından büyük bir kazanç anlamına gelecektir."
Bu anlamda Continental işletmelerine bağlı test araçları ABD'de test amacıyla 35 bin kilometre kat etmişler; sürücüsüz ve de kaza yapmadan! Ve teknik yeniliklere genelde farklı yaklaşan Almanlar sürücüsüz otomobil konusuna oldukça açık görünüyorlar.