Türk otomotiv tarihinin birçok "ilk"inde imzası var. İlk hafif ticari, ilk 4x4 araç, ilk dizel motor… 1964 doğumlu BMC şu günlerde iflas belasıyla boğuşuyor. Son olarak İsrailli tedarikçisi Hatehof, 40 milyon dolar alacağı olduğu gerekçesiyle iflasını istedi. Hatehof, iflas isteyen ilk şirket değil; birkaç şirket Mart ayının son haftasında mahkemeye başvurmuştu zaten. Ancak aldığım bilgilere bakılırsa, son vurucu darbe, Savunma Sanayi Müsteşarlığı'ndan (SSM) geldi. Müsteşarlık, Türk Silahlı Kuvvetleri için açtığı ihaleyi kazanan ancak bir yıl önce teslim etmesi gereken mayına dayanıklı araçları teslim edemeyen BMC yönetimine bir uyarı yazısı göndermiş. Müsteşarlığın bir ay süre tanıdığı edinilen bilgiler arasında. Süre de Mayıs'ın ilk yarısında doluyor. Bir başka deyişle çanlar BMC için çalıyor.
Kısaca hatırlatalım: SSM'nin, Mart 2009'da Türk Silahlı Kuvvetleri'nin ihtiyacı için açtığı mayına dayanıklı araç ihalesini "Kirpi"yle BMC kazanmıştı. Sözleşmeye göre son teslimat Aralık 2011'de yapılacaktı. Şirket ihale kapsamında 468 aracın 278 tanesini teslim etmişti de… BMC, otobüs, kamyon ve diğer üretiminde işleri sıkıntıya girince 190 "Kirpi"yi teslim edememişti. Sıkıntıyı gören SSM, Mayıs 2012'ye kadar yani beş ay ek süre de tanıdı. Ancak bu da bir çare olmadı. Her biri neredeyse yarım milyon euro değerinde olduğu belirtilen "Kirpi" konusunda bir yıl deyim yerindeyse "idare eden" SSM'nin şirkete 9 Nisan'da bir yazı gönderdiğini öğrendim. Yazıda, BMC'ye bir ay süre tanındığı ve bu süre dolduğunda teslimat devam etmezse sözleşmenin iptal edileceği ve başka bir şirketle yola devam edileceği belirtiliyor. Geri sayım sürüyor ancak bir yıla yakındır maaşlarını alamayan şirket çalışanları işi bıraktı. Yazıya göre düşünürsek süre Mayıs'ta doluyor.
Bu arada bir hatırlatma: Bir yıla yakın süredir maaşlarını alamayan BMC çalışanları, İstanbul, Ankara ve fabrikanın bulunduğu İzmir'de sürekli eylemde. Son olarak Konak Meydanı'nda 2 bin imza toplayıp bunu siyasilere gönderen çalışanlar değişik eylemlerle seslerini duyurmaya çalışıyor. Kasım 2012'de 150 milyon dolarlık kredi bulan BMC yönetimi tedarikçilere borçlarının bir kısmını ödeyerek üretimi 2 ayda olsa başlatmış ancak ödemeler aksayınca çalışanlar tekrar işi bırakmıştı. Kasım'da İstanbul ve Ankara yürüyüşleri sonrası alabildikleri 2 bin 500 lira ve iki kez 500 lira dışında yaklaşık bir yıldır hiçbir ödeme alamayan şirket çalışanlarının biriken paralarının toplamının 12-13 milyon lira civarında olduğu belirtiliyor.
Tarık Yılmaz / Aktüel