3 BOYUTLU YAZICIYLA UÇAK ÜRETİLEBİLİR Mİ?
Bu şaşırtıcı sorunun şaşırtıcı bir yanıtı var: Evet. Öyleyse ikinci soruya geçelim: Nasıl?
3 boyutlu yazıcılar 3 boyutlu bir bilgisayar tasarımını gerçek bir objeye dönüştürüyor. Objelerin yapımında kullanılan üç ana malzeme polimer, seramik ve metal. Bu teknoloji sayesinde lego parçalarından gitara, araba gövdelerinden suni karaciğere varana kadar birçok şeyi yapmak mümkün. Ancak 'yazıcılar' uçak gibi büyük yapıları da üretebilseler bu devrimsel değişikliğin ölçeği çok, çok daha fazla olurdu. Airbus'larda kabin mühendisi olan Bastian Schaefer, son iki senedir, gelecekteki uçuşların yolcuların gözünden nasıl olacağıyla ilgili bir kabin konsepti üzerinde çalışıyor. Bu fikirden radikal bir konsept oluşturuldu: hangar büyüklüğünde 3D yazıcı ile uçak inşa etmek. Şu anda var olan en büyük 3D yazıcı bir yemek masası kadar olduğu için bu anlatılan çok uzun atışlı bir plan gibi gözükebilir. Ancak şu an yapılan küçük parçalar, 2050'ye kadar bir uçak büyüklüğüne ulaşacaktır.
Airbus bu teknolojiyi uçak yapımında kullanmak için yollar arıyor çünkü bu yöntem çok daha ucuz ve geleneksel yöntemlerde kullanılan malzemelerden yüzde 65 daha hafif. Ayrıca Airbus'ın konsept uçakları o kadar karmaşık ki, yeni ve radikal üretim şekilleri gerektiriyor: kıvrımlı gövdesinden biyonik yapısına, yolculara gökyüzü ve bulutların panoramik manzarasını sağlayan transparan yüzeyine kadar.
Schaefer, üretilecekpotansiyel üç boyutlu yazıcının 80 x80 metre olması gerektiğini söylüyor.
Üç boyutlu yazıcı teknolojisi bir süredir kullanımda ve birçok mucit bu teknolojiyi daha da fazla geliştirme yolunda. Büyük yapıların çoğunun arkasında, İngiliz şirket Monolite UK'de çalışan Enrico Dini var. Dini, 3D yazıcı teknolojisiyle kuma ve inorganik bağlayıcı bir maddeye şekil verip ev gibi yapılar oluşturmak için çalıştı. Ayrıca kendi üç boyutlu yazıcısının dünyanın en büyük yazıcısı olduğunu iddia etti.
3D yazıcıyı geliştirme yolundaki en büyük zorluk para ve regülasyonlar.
Bu arada Airbus'ın uçak parçalarını yapma sürecine geçmeden önce uçan taşıt düzenlemelerini yerine getirmek için tasarım gerekli. Küçükten başlamak için tek bir neden var: bu yılın sonunda Airbus, A380'nin belli kabin konsollarını yenileyerek üç boyutlu yazıcıyla üretilmiş parçalardan ilk uçağını yapmış olacak. Schaefer'ın söylediğine göre askeri bir jet olan Airbus'ın yeni modelleri Eurofighter Typhoon havalandırma sisteminde üç boyutlu yazıcıyla oluşturulmuş parçalar içeriyor.
Yazdırılmış koltuk parçaları veya kabin içindeki diğer yapısal parçalar için ise 20 sene kadar vakit var', diyor. 3D teknolojisi yaklaşık 20 yıldır var ancak Bastian ve diğerlerinin söylediği gelişmişliğe ulaşması için bir 20 sene daha geçmesi gerekiyor gibi.