Türkiye, yapılan yatırımlar ve kullanıcı sayısı bakımından Avrupa'nın en hızlı büyüyen internet pazarlarından biri. IAB'nin yaptığı açıklamaya göre Türkiye'nin dijital yatırımları 2012'nin ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 34.4 artarak 416.77 milyon TL seviyesine çıktı. Orta ve Doğu Avrupa pazarında oldukça güçlü bir ölçümleme kurumu olan Gemius son üç yıldan beri Türkiye'nin internet pazarını gözlemliyor. Peki Gemuis'a göre Türkiye internet sektörünü diğer pazarlardan ayıran özellikleri, güçlü ve gelişmeye açık yönleri neler? Türkiye son üç senede bu alanda neler yaşadı? İşte bu soruların cevabını Gemuis SA Başkan yardımcısı Filip Piecynzski veriyor.
Filip Piecynzski Avrupa açısından bakıldığında Türkiye'nin Rusya ve Polonya'dan sonra en büyük üçüncü internet pazarı olduğunu söylüyor.
Piecynzski'ye göre Türkiye'yi diğer pazarlardan farklı kılan en önemli özelliği Google, Facebook, Twitter gibi küresel markalarla duygusal bağ kuran internet kullanıcılarının olması. Bunun yanı sıra Mark Zuckerberg'in sosyal ağında Türkiye'nin diğer Avrupa ülkelerinden çok daha fazla kullanıcıya sahip olduğunu belirten Piecynzski, rate card ücretlerinin ise Polonya ve Çek Cumhuriyeti'nden daha düşük olduğunu söylüyor.
Gemuis Türkiye'deki internet ölçümleme ihalesini kazandıktan sonra reklam verenlerin ve sektör profesyonellerinin gelişimi için eğitim çalışmaları düzenlemeye başladı. Son üç yılda yapılan eğitimlerle online medya planlama süreçleri 'duygularla' yönetilen bir yapıdan rakamlarla yönetilen bir yapı haline getirildi. Bunun yanı sıra online mecradaki medya planlama süreçlerini, televizyon ve gazetelerdeki seviyeye getirmek için birçok workshop düzenledi.
Mobil reklam vermek isteyen reklamverenin bilgisi eksik
Filip Piecynzski mobil ve online video reklamcılığı konusundaki ölçümleme çalışmalarının son dönemde öne çıktığını dile getiriyor ve sözlerine şöyle devam ediyor: ''Mecra sahipleri ajanslar ve reklamverenler için önemli birer data oluşmasını sağladık. Bir adım ötesi cookie'lerin silinmesi konusundaki data sorunları ve kullanıcıların güvenliğinin arttırılması konusunda da birtakım çalışmalarımız oldu. Bunun yanı sıra Türkiye'deki pazarın en önemli sorunlarından biri her şeyin iç içe geçmiş olmasıydı. Daha derin analizler yapabilmek için öncelikle web sitelerinin kategorize edilmesi gerekiyordu. Bunu da yine sektördeki oyuncuların katkılarıyla hayata geçirdiğimiz çalışmalar sayesinde tamamladık.''
Son olarak karşılaşılan zorluklara dikkat çeken Piecynzski nitelikli iş gücü anlamında ciddi bir kaynak sorunu yaşandığını ve bu durumun pazarın büyüme hızıyla markaların bu hıza yetişmesi arasında fark oluşturduğunu belirtiyor. Piecynzski, hayatımıza yeni yeni giren online video ve mobil reklamcılık segmentlerinde yatırım yapacak reklamverenlerin daha derin bilgilere ihtiyaçları olacağını belirtiyor.
Filip Piecynzski bunun yanı sıra elde edilen dataların henüz etkin şekilde kullanılmadığı halde Türk pazarının hızla olgunlaştığını ve bu sebeple Türkiye'deki kurumlara daha fazla bilgi sağlamak için ellerinden geleni yaptıklarını dile getiriyor.
Nilsu Zırhlıoğlu / Aktuel.com.tr