Apple'ın yeni nesil akıllı telefonu iPhone 5, Türkiye ile aynı zamanda dünyanın en büyük nüfuslu ülkesi Çin'de de satışa sunuldu. Analistler, Çin piyasasındaki yerini Samsung'a kaptıran Apple'ın, bu piyasada beklediği satışları elde edemeyebileceğini ve stratejik ortalığa gitmek zorunda kalabileceğini belirtti.
Çin, Türkiye ile aynı zamanda, tanıtıldığı Eylül ayından beri merakla beklediği iPhone 5'e kavuştu. Analistler ise her ne kadar Çin'de 300 bin ön sipariş almış olsa da, iPhone'un küresel akıllı telefon piyasasındaki payının azalabileceğini ifade etti.
TechCrunch sitesinin yazarı Catherine Shu, telefon çeşitliliği ve kalitesinin giderek arttığı akıllı telefon piyasındaki rekabette, Çin piyasasının bile iPhone'u eski gücünde tutamayabileceğini ifade etti. 290 milyon insanın akıllı telefon kullandığı Çin, Apple'ın küresel alanda en güçlü olduğu ikinci piyasa. (birinci sırada tabii ki ABD var).
Ancak son dönemde Samsung ve Nokia'nın güçlü çıkışının yanı sıra, Apple yerel markalar Huawei, ZTE ve Lenovo gibi markaların da etkisiyle Çin'de eski gücünü bulamayacak gibi görünüyor. Her biri Google Android işletim sistemi kullanan ucuz akıllı telefon üreten yerel üreticiler, iPhone'a parası yetmeyen tüketicilere en iyi alternatifi sunuyor.
ABD merkezli piyasa araştırma şirketi IDC, bu ay başında yayımladığı raporda, Apple'ın Çin piyasasındaki sıralamasının ikinci çeyrekten dördüncü çeyreğin başına kadar olan dönemde iki sıra düştüğünü belirtti. Apple'ın en büyük rakibi Samsung ise birinciliğe çıktı.
İŞBİRLİĞİNE Mİ GİDECEK?
Tablet piyasasındaki açık ara liderliği devam etse de piyasa oranı yüzde 66'dan üçüncü çeyrekte yüzde 50'ye inen, akıllı telefon piyasasındaki satışlarda Samsung ile arasındaki fark açılan ve Nokia'nın da etkisini hissetmeye başlayan Apple, bundan sonra taktik değiştirmek zorunda kalabilir.
Shu, bu kapsamda Apple'ın Çin piyasasındaki önemli bir isimle ortaklığa gidebileceğini ifade etti. Bu şirket, ülkenin son dört yıldır en büyük telekomünikasyon şirketi unvanına sahip olan China Mobile. Ancak iki şirketin arasındaki anlaşmaya engel oluşturan en büyük etkenlerden biri, China Mobile'ın altyapısı ile iPhone'un mobil radyolarının uyuşmaması.
Dahası, iki şirketin gelir modelleri üzerinde yaşayabilecekleri farklılıkları ortadan kaldırmaları kolay görünmüyor. China Mobile CEO'su Li Yue, kısa süre önce yaptığı açıklamada, "Apple ile iş modeli, işbirliği ve gelir modeli üzerinde sorunlar yaşayacaklarını ama nihayetinde bir anlaşma koparabileceklerini" ifade etti.