Otomotiv sanayi, yarattığı istihdam ve ihracat geliriyle Türkiye'nin gözbebeği oldu. Montaj üretimle işe başlayan Türk otomotivi bugün Avrupa'nın merkez üssü haline geldi. Türk mühendisler tarafından geliştirilen ve fikri mülkiyet hakkı yerli üreticilere ait araçlar 5 kıtaya ihraç ediliyor. 2016 itibariyle, Türkiye, dünya otomotiv üretiminde 14'üncü, otomobil üretiminde 17'inci, hafif ticaride yedinci, ağır ticaride onuncu sırada bulunuyor. Avrupa'da ise otomotivde beşinci, otomobilde yedinci, hafif ticaride birinci ve ağır ticaride üçüncü sırada yer alıyor.
50'Lİ YILLARDA BAŞLADI
Türk otomotiv sanayinin temellerinin 50'li yıllarda atıldığı, ilk motorlu taşıt üretiminin 1954 yılında, Türk Silahlı Kuvvetler için Jeep marka araç ve kamyonet üretilmesi ile gerçekleştiği söylenir. Ama bu gerçeği yansıtmaz. Çünkü Türkiye'de ki ilk motorlu taşıt üretimi Cumhuriyet'in ilk yıllarında gerçekleşti.
FORD ÜRETİMİ 3 YIL SÜRDÜ
1927 yılında Ford Motor Company ile dönemin hükümeti arasından imzalanan anlaşma ile İstanbul Tophane'deki gümrük depolarında üretim başladı. 450 işçinin çalıştığı, fabrikanın kapasitesi günde 55 adetti. 1930 krizi sonrasındaki yaşanan sıkıntılar sonucunda, üretim sona erdi.
İLK ÖNCE MONTAJLA
Ford'un üretiminin sona ermesinden sonra, İkinci Dünya Savaşı sonrası hibe olarak Türkiye'ye giren Jeep'lerin üretimi gündeme geldi. Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu'ndan yararlanılarak kurulan Türk Willys Overland, 1956 yılında Tuzla Jeep Montaj Fabrikası'nda üretime başladı. Sermayesinin yüzde 25'i Amerikalılara ait olan fabrikada parça halinde getirilen Jeep'lerin montajı yapıldı.
ÇAYIROVA FABRİKASI
1955 yılında Federal Türk Kamyonları A.Ş.'nin fabrikası izledi. Çayırova'da kurulan fabrikada kamyon montajı yapıldı. 1959 yılında Ford Motor Company ve Koç Grubu işbirliğiyle Otosan kuruldu. Otosan fabrikasında günde 4 adet Ford Consul otomobil ile 8 adet Ford Thames kamyon üretildi. 1967 yılında ise hafif ticari araç Ford Transit üretimine başlandı.
OYAK SATIN ALMIŞTI
1962 yılında Federal Türk Kamyonları A.Ş. OYAK tarafından satın alındı.Yerine İnternational Harvester ortaklığıyla Türk Otomotiv Endüstrisi kuruldu. 1963 yılında ise Otobüs Karoseri A.Ş. tarafından Magirus otobüsleri montajı gerçekleştirildi.