Fetullahçı Terör Örgütü (FETÖ) darbe girişiminin ardından Avrupa'da Türkiye'yle ilgili her alanda kara propaganda yaptı. 15 Temmuz sonrası Türkiye'de üretim ve ekonominin durduğu yalanına herkesin inanması ile ihracatta siparişler durma noktasına geldi. FETÖ'nün yaratmaya çalıştığı bilgi kirliliğine karşın Türkiye İhracatçılar Meclisi ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği gibi sivil toplum kuruluşları Ekonomi Bakanlığı bünyesinde tanıtım atağına geçti. Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği (BAİB) de tanıtım atağında etkin şekilde rol aldı.
KAFA FARKLI
FETÖ'cülerin kara propagandayı özellikle Avrupa'da yaptığının altını çizen BAİB Başkanı Mustafa Satıcı, "FETÖ'cüler darbe kalkışması sonrasında öyle bir algı oluşturmaya çalıştı ki ekonomi, sanayi, tarımsal üretim durdu şeklinde bir tablo çizdiler. Bu algı yönetimi belli bir düzeyde başarılı da oldu. Bazı alıcılar siparişlerini kaydırmak istedi. TİM devreye girdi. Güvence verdi" dedi. İhracatçı firmaların da temasta olduğu yurtdışı partnerleriyle bire bir iletişim halinde olduğunu anlatan Satıcı, ihracatçıların kıvrak zekayla farklı çözüm yolları bulduğunu söyledi.
YASAK KALKARSA ARTIYA GEÇERİZ
Eylül ayıyla birlikte örtü altı ihracatının da başlayacağını açıklayan Satıcı, "Sebze meyve ihracatı sezonu gelmeden önce Rusya'ya yasağın kalkmasını istiyoruz. Kısıtlama erken kalkarsa, ihracattaki düşüşün kapanacağını, hatta artıya geçeceğimizi düşünüyoruz. Rus yetkililerden yapılan açıklamalarda, 'yerine getirilmesi gereken teknik gerekliliklerin hayata geçirilmesini bekledikleri' vurgulanıyor. Bu gereklilikler yeni değil, daha önce uygulanan gerekliliklerin revize edilmiş hali. Kısa sürede süreç tamamlanabilir" dedi.
HEM NÖBET HEM DE İŞ
Bazı firmaların, üretimin devam ettiğini, siparişlerin gecikmediğini video kaydı ile kanıtlamak zorunda kaldığını anlatan Satıcı, "Bu görüntüleri yurtdışındaki partnerleriyle paylaştılar. Akşam demokrasi nöbetine gidip, gündüz işine devam eden tek milletiz. Bunu Avrupalılara anlatmakta zorlandık. Türkiye'de her şeyin rayında olduğunu, normale döndüğünü anlatıyoruz. 15 Temmuz'un bir günlük türbülans olduğunu, 16 Temmuz'da kaldığımız yerden güçlenerek devam ettiğimizi açıklıyoruz. Türkiye 30-40 yıllık kangreninden kurtuldu. Önümüz daha açık" diye konuştu.
ALTERNATİF PAZARLAR
Rusya ile yaşanan uçak krizinin etkisiyle ihracatta bu yıl bir düşüş yaşandığını belirten Satıcı, Rusya'da yasakların kalkması ve ihracatın yeniden başlamasıyla yeniden artıya geçilebileceğini savundu. Yaşanan krizden özellikle yaş meyve sebze ihracatının etkilendiğini anlatan Satıcı, "Yılbaşından beri yaş meyve sebze ihracatı yüzde 22 azaldı. Sadece Rusya'da kayıp 145 milyon dolar oldu. Ama diğer pazarlarla bu düşüşü frenlemeyi başardık. Almanya'ya ihracatımız 21 milyon, Beyaz Rusya'ya 13 milyon, Romanya'ya 10 milyon, Ukrayna'ya 6 milyon dolar arttı" dedi.