Tüketici Yasası çıkmadan bir yıl önce kurulan TÜKODER (Tüketiciyi Koruma Derneği) Antalya Şubesi, Antalyalıların mevsimsel ve konjonktüre göre değişen ilk 10 şikayet konusunu listelendirdi. Yılda yaklaşık 10 bin Antalyalının kapılarını çaldığını açıklayan Şube Başkanı Abdullah Özçulcu, gelen şikayetlerin yarısının bankalarla ilgili olduğunu duyurdu. Bankaların komisyon, işlem ücreti, kart aidatı gibi haksız ücret almalarının uzun süredir liste başını çektiğini anlatan Özçulcu, tüketiciyi hakkını araması için yönlendirdiklerini söyledi.
SANAL SATIŞLAR
Listenin ikinci sırasında klima kullanımının artmasıyla yetersiz kalan elektrik dağıtım şirketi var. Voltaj düşüklüğü, elektrik kesintileri, yanlış fatura, açma kapama ücretleri ve açma kapama süresinin kısalığı konusunda derneğe şikayetler geliyor. Antalyalılar üçüncü sırada, radyo, TV reklamları ve internet üzerinden yapılan 'mesafeli satışlar'dan şikayetçi.
SERVİS HİZMETLERİ İLK 5'TE
Mobilyadan beyaz eşyaya her türlü malda noksanlıklar, değişim haklarının kullanılmasındaki güçlüklerin yaşandığı 'ayıplı mal', listenin dördüncü sırasında. Garanti kapsamındaki ürünlere servis hizmetine ulaşmakta güçlükler, 'satış sonrası servis ve garanti hizmetleri' kategorisinde 5. sıraya yerleşti.
ABONELİKLER
Şifreli TV yayınları, GSM operatörleri ve internet şirketlerinin yaptığı taahhütlü abonelikler, en fazla şikayet alınan 6'ıncı sorun. Aslında taahhütsüz sözleşmelerin haksız koşulları nedeniyle geçersiz olduğunu anlatan Özçulcu, "Bunu geçerli kılmak için abonelik süresince cep telefonu, çanak anten gibi ürünleri çok ucuza veriyorlar. Abonelikten çıkmak istediğinizde bu cihazların ücretini çok pahalı olarak geri istiyorlar" diye konuya açıklık getirdi.
KARGO ŞİRKETLERİ
Gönderilen eşyaların bozulması ya da kaybolması nedeniyle kargo şirketleri 7'inci sıradaki şikayet konusu. En fazla yeni evlilerin nikah öncesi aldıkları mobilyadan farklısıyla karşılaştığı 8. sıradaki şikayet, 'kampanyalı satışlar' başlığıyla yer alıyor. Ürünün hiç teslim edilmemesi, geç teslim edilmesi ya da gösterilenden daha düşük kaliteli ürün gönderilmesiyle şikayetler oluşuyor.
KAPIDA EŞYA SATIŞI
Eskiden Antalyalıların birinci sıradaki şikayet konusu olan 'işyeri dışı satışlar', vatandaşın bilinçlenmesiyle listenin 9'uncu sırasına geriledi. Kalitesiz kitap, mutfak setleri gibi ürünleri çok pahalıya satmak, senetle satış, malı geri almamak, adresin sahte çıkması gibi sorunların yaşandığı kapı önündeki satışlar, yine de gündemden düşmüyor.
ESER SÖZLEŞMELİ SATIŞLAR
Son sırada 'eser sözleşmeleri' geliyor. Mayıs sonunda çıkan 6502 sayılı tüketici yasasına dahil edilen eser sözleşmesi, ev ya da işyerine tadilat, terziden özel kıyafet dikimi gibi özel siparişle üretilen mal ya da hizmeti içeriyor. Bu konuda hizmetin süresinde yapılmaması, imalatçının adresine ulaşılamaması, ödenen paraya karşılık fatura verilmemesine karşılık şikayetler ediliyor.
TATİL PAKETLERİNE DİKKAT
Herkesin birer tüketici olduğunu ve tüketicilerin sorunlarının bitmeyeceğinin altını çizen Özçulcu, tatil aylarının gelmesiyle birlikte devre mülk, paket turlar ve sözleşmelerdeki haksız şartlar gibi pek çok konuya dikkat edilmesi uyarısı yaptı. Çözümlerin yeni yasada getirildiğini, ancak bunların somutlaştırılması için biraz zamana ihtiyaç duyulduğunu belirten Özçulcu, "Derneğimiz vatandaşın hakkını araması konusunda yönlendirme ve bilgilendirme yapmak için var" dedi.