Tüpraş'ı niye özelleştirdik? Y anıt, "bütçe açıklarını kapatmak için" . Veya, "devlet rafinerici olmak istemiyor" ; özel sektörün bu işi daha iyi yapabileceğine inanıyor. Bu yüzden Tüpraş'ın yüzde 51'ini özelleştirmeyi tercih etti.
Her iki yanıt da kabul edilebilir.
Türkiye, Avrupa'nın 5'inci büyük rafinerisini, 1997 yılından bu yana zarar etmeyen Tüpraş'ı, Türkiye'nin en fazla katma değer yaratan grubu Koç Holding'e sattı.
Sakın ola, Tüpraş deyip geçmeyin! Tüpraş, öncelikle bölgesel stratejik bir öneme sahip.
Kurum yapısı çok güçlü. Batman, Kırıkkale ya da Aliağa, fark etmiyor.
Rafinerilerde çalışanlar birbiriyle çok kenetlenmiş, aile gibi.
Yol uzun
Ama gelin görün ki; Tüpraş özelleştirmesi yargı kararına takıldı. Herkes birbirine, "Yahu bu işin sonu ne olacak?" diye soruyor.
İnanın bize, hafta borsacılar açısından kritik. Piyasa, kendisine aradığı bahaneyi "Tüpraş" diye bulacak. Görünen o ki, Tüpraş'ın yargı yolculuğu uzayacak.
Açıkçası borsacılar, "hayat şahane, gerisi bahane" diye olaya bakacak. Fiyat uçacak. Birileri güzel para kazanacak.
Aman dikkat! Oysa Tüpraş'ın öyküsü önemli. Bugün, Danıştay 13. Daire, Tüpraş satışının kararını "esastan" görüşecek.
Konu taraflar açısından kritik.
Çünkü bir tarafta Özelleştirme İdaresi, diğer tarafta Petrol İş Sendikası var. Sonuç ne olursa olsun, hangi karar çıkarsa çıksın, Tüpraş kararına bir üst mahkeme yolu gözüküyor.
Kilit adres
Eğer; Danıştay 13. Daire, esastan görüşmede "satış işlemi geçerlidir" derse, inanın bize, Petrol İş Sendikası vakit kaybetmeyecek; soluğu üst mahkemede alacak. Veya 13. Daire, "satış işlemi geçerli değildir" derse, bu kez Özelleştirme İdaresi bir üst mahkemeye uçacak. Karar, "Danıştay Dava Daireleri Genel Kurulu'na" kilitlenecek.
Üst mahkemenin vereceği karar, Tüpraş'ın ve Türkiye'nin özelleştirme yolunu belirleyecek. Üst mahkeme demek, sonuç demek...
Diyeceksiniz ki, Türkiye'nin özelleştirme yolculuğunda özelleştirilen şirketlerin satışlarının iptal edildiği örnekler var mı? Elbette var. Sümer Holding'in bazı şirketleri, çimento şirketlerinde satışlar iptal edilmiş.
Ancak bunlar Tüpraş ile kıyaslanamayacak ölçüde.
Bizim üzüntümüz başka. Bu işleri yapan bürokratların geçmişten hiç ders almadan büyük bir aymazlık içinde yola devam etmeleri. Topluma büyük fatura ödetmeleri.
Hata kimde?
Tüpraş'ın toplumsal maliyeti çok yüksek. Bu yüksek maliyetin diyetini acaba kim ödeyecek?
Petrol İş Sendikası mı? Özelleştirme İdaresi mi? Birilerinin hata yaptığı kesin.
Ama hata kimin?
Sonuçta Tüpraş'la ilgili yargı süreci Tüpraş'ı etkiliyor. Çalışanların kafası karışıyor. Ama bir de bu şirkete 4.1 milyar dolar veren yatırımcı grup, Koç Holding ne yapacak?
Koç Holding yoluna devam ediyor. Samimi yabancı sermaye bekleyen Türkiye, kendi yatırımcısını bile üzüyor.
Fazla söze gerek yok. Türkiye'ye yazık oluyor.