Sağlık Bakanlığı'nın tıbbi tanıtım temsilcilerinin mesai saatlerinde hastanelere girişini yasaklayan genelgesi, "kirliliği artırdığı" gerekçesiyle değiştiriliyor. İlaç Tanıtım ilkeleri yeniden düzenlenerek, "randevulu" sisteme geçilecek.
Bu; son derece sağlıklı bir gelişme. Zira bir yandan ilaç tanıtımını mesai saatleri dışına taşırmamış oluyor, diğer yandan tanıtımın maksada uygun hale gelmesine hizmet ediyor.
10 yıldan bu yana bir ilaç firmasında çalışan Umut Bey; tanıtımı hekimin evinde mi yoksa yemekte mi gerçekleşeceği olgusuna dikkat çekiyor; "yasakla yanlış yerlere sevkediliyoruz."
Tıbbi tanıtım; gerekli bir olgu çünkü ilaç teknolojileri yanı sıra son gelişmeler de hekime aktarılmış oluyor.
Önceden "laçka" olan sistemi düzeltmek için getirilen "yasak" dönemi, tanıtımı etik dışı alanlara taşırdığı için zaten yoğun eleştiri alıyordu.
Randevu sistemi, Avrupa tanıtım ilkeleriyle uyumlu bir alternatif sunuyor bize. tanıtımı mesai, saha ve iç denetim dışında bırakan bu "yasağın" tıbbi tanıtımı "standarda" bağlayacak olması da cabası...
Peki bakanlık bu yasağı neden koydu? SGK, Hazine ve Maliye'nin "tanıtım yüzünden ilaç harcamalarının arttığına" dair önyargıları... Oysa artan refah ve gelişen sağlık hizmetleri sayesinde yılda 2 olan doktora erişim ortalamasının 7'ye çıkması, ilaç harcamalarının artışındaki en önemli etken.
Randevulu tanıtım yönetmeliği, ilaçtaki etik kirlenmeyi önleme yolunda önemli bir adım oluşturacak.