Vestel Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Turan Erdoğan ve Vestel Dış Ticaret Genel Müdürü Ahmet Erol ile birlikte Köln'de düzenlenen Living Kitchen yani Avrupa'nın ikinci büyük mutfak fuarını gezdiğimiz gün, Vestel'in Türkiye'de küresel şirket olmayı başardığını daha net görüyorum.
Türkiye'de sektöründe son 3 yıldır ihracat şampiyonu olmuş bir şirket Vestel. Beyaz eşya, kahverengi eşya, led aydınlatma, akıl- lı tahta ve son olarak tablet de üretiyor, savunma sanayiine çalışıyor ve 2012'de içerde ve dışarda toplam 26 şirketiyle yaklaşık 5 milyar dolarlık ciroya ulaşmayı başarıyor.
Üstelik bu cironun yaklaşık yüzde 80'ini yani 4 milyar doların üzerindeki kısmını ihracattan elde ediyor. Bu ihracatın yüzde 30'u Vestel ve Vestel tarafından satın alınmış markalı ürünlerden, geri kalanı ise dünyadaki dev üreticilerin seçtikleri Vestel ürünlerinden oluşuyor. Ama anlıyorum ki Vestel yöneticilerine bu büyüklük de yetmiyor.
Asil Nadir tarafından kurulan ve 1994'te Ahmet Zorlu tarafından alınan Vestel'in dünya yolculuğu; tam da Başbakan Erdoğan'ın Afrika'nın en uzak noktalarına dahi işadamlarını da yanına alıp seyahatler düzenlediği bir dönemde, bu stratejiye en iyi örnek olarak gösterilebilir sanırım. Zaten Vestel yöneticileri son Afrika seyahatine de katılmış. Halihazırda 140 ülkeye ihracat yapan Vestel'in son olarak Brunei Sultanlığı'na ve Butan'a da üretim yapmaya başladığını da bu seyahat esnasında öğreniyoruz.
Köln'de dünyanın önde gelen mutfak üreticileriyle aynı fuarda en son teknolojinin kullanıldığı ürünlerin arasında dolaşırken, bir yandan da Vestel'in yöneticilerini dinliyoruz. Manisa'da 1 milyon metrekare kapalı alanda Avrupa'nın tek alan üzerinde üretim yapan en büyük endüstri kompleksi özelliğini taşıyan Vestel'in sadece televizyon ihracatı 2012'de 8.5 milyon adeti bulmuş.
Dünyadaki tüm fuarlarda olmaya çalışan ve sadece geçen yıl 13 fuara giden Vestel'in 14 bin çalışanı var. Yılda 60 milyon dolar harcanan araştırma ve geliştirmeye verilen önemi, her yıl alınan tasarım ve yenilikçilik ödülleri ile duyuyoruz. 2012'de şirket toplam 92 tasarım ödülüne ulaşmış. Ahmet Süha Erol, özellikle beyaz eşyada geliştirdikleri ve yıkama süresini çok kısaltan ürünlerin çok ilgi çektiğini anlatıyor ve 'yabancı rakipler ne yapıyorsa aynısını hatta daha ilerisini yapıyoruz' diyerek iddialı konuşuyor.
Vestel'in yolculuğu sanıyorum 2023'te 500 milyar dolar ihracat hedefi koyan Türkiye'nin bu hedefe nasıl da kolay ulaşacağına dair en güzel umutlardan biri.