Türkiye'de bir CEO enflasyonudur gidiyor diye yazdım geçen gün. Meğer bir dokunup bin ah işitmişim. Coca-Cola Türkiye Genel Müdürü Ahmet Burak ve Philip Morris SA Genel Müdürü Turhan Talu Türkiye'de CEO'ların sayısının artmasını tuhaf bulan genel müdürler mesela. Ama işte ciroları değil 100 milyon doların 50 milyon doların dahi altında olan bir çok şirketin her nedense özellikle Türkiye'de genel müdürü yok, CEO'ları var. Bu konuyu çok garip bulanların başında da insan kaynaklarında CEO düzeyinde yönetici bulma uzmanı olan Şerif Kaynar geliyor.
Ahmet Burak, bu resmi unvanı şirketlerinin vermemesine rağmen bir çok kişinin kendini gayriresmi CEO ilan ettiklerini dahi söylüyor. CocaCola'dan örnek veriyor ve hem kendisinin hem de Ahmet Bozer'in benim yazımda tarif ettiğim CEO tanımına uysa da, şirkette tek bir CEO'nun var olduğunu, onun da Muhtar Kent olduğunu hatırlatıyor.
Burak bir de anekdot anlatıyor:
"Bir akşam da yürüyoruz, arkadaşlar dondurma almak istediler. Tabii durduk. Karşımda 35 metrekarelik bir bar kafe gibi bir yer var. Onun da önünde bir kadın duruyor ve cep telefonu ile sipariş konularını tedarikçiyle hararetli bir şekilde tartışıyor. Bir ara şu cümleyi söyledi ve ben bunu hiç unutmadım. "Ben İstanbul'dan geldim, buranın genel müdürüyüm!"
Diyeceğim o ki unvanlara bayılıyoruz. Orası kesin. Oysa Turhan Talu yaklaşık 6 milyar dolarlık bir büyüklüğü yönetiyor ama genel müdür koltuğunda oturuyor, CEO değil. Üstelik diyor ki ABD'de kriterler çok farklı. CEO olmak için en az üç ayrı dalda faaliyet göstermesi gerekiyor şirket ve tabii cirosunun en az yarım milyar dolar olması şart.