Önceki gün bu sütunlarda Japonya'nın minimalistliğiyle öne çıkan markası
Muji'nin üst düzey yöneticisi Masanobu Furuta'nın, Orka Grup tarafından yaratılan BTürk isimli markanın, kendi markalarını bire bir taklit ettiğini ve yasal işlem yapacaklarını yazmıştım.
Furuta ve ekibi, İstanbul'da açacakları üç mağaza yerini tespit etmek için gelmişlerdi ancak Galata Moda'da herkese dağıtılan BTürk markasını görünce öncelikle bu konuyu nasıl çözecekleri konusuna yönelmişlerdi.
Muji'yi inceledik!
Açıkçası o yazıyı yazdığımda BTürk'ü kimlerin tasarladığını bilmiyordum. Ta ki aynı zamanda Hürriyet Gazetesi'nin Görsel Danışman koltuğunda oturan Reha Erdoğan'dan bir elektronik posta mesajı alana kadar. Erdoğan tasarımları olan BTürk'ün Muji'yi taklit ediyor iddiasına ilginç cevaplar verdi. Ancak ben bu işin içinden çıkamadım.
Belki tasarımcılar arasında bir tartışma başlar ve en doğru kararı onlar verirler.
Çünkü, projeye başlarken Muji, İkea ve Habitat'ı incelediğini bizzat söyleyen -ki bu gayet doğal-Erdoğan diyor ki, Muji'nin özgün logosu ile BTürk'ün ki çok alakasız. Etiket benziyor olabilir (!) ama her etiket birbirine benzer.
Erdoğan'ın ilginç bazı cümlelerini buraya alıyorum:
"BTürk markasının rengi Türk bayrağının kırmızısı. Başka renk kullanamazdık. Prada markasının logosu kırmızıdır. Şimdi hiçbir giyim firması kırmızı logo kullanamayacak mı?
Otomobiller de benzer!
Nişantaşı'na giderseniz, 5 markanın aynı tarz, benzer gömlek ya da elbise yaptığını görürsünüz... Yeni 2008 model Toyota, Honda, Opel ve Ford otomobillerinin tasarımı birbirine çok benzer. Kanyon'da Harvey Nichols ile Vakko'nun mağaza duvarları birbirine benziyor."
Erdoğan'ın benzerlikler üzerine verdiği örnekler bunlarla sınırlı değil, ben sadece alıntı yaptım. Benim merak ettiğim, şayet bu kadar doğal ise neden Muji'nin yöneticileri büyük tepki gösterdi?
Ayrıca, Reha Erdoğan, benim de gördüğüm BTürk kataloğunun eskiz, mutfakta kalması gereken gizli protipler olduğu konusunda ısrar ediyor. Oysa pek çok ürünün yer aldığı BTürk kataloğuna ulaşmak hiç de zor değil. Yani herkesin elinde.
Kaldı ki, BTürk.com.tr adresinde dün öğlen saatlerine kadar bütün ürünler fiyatlarıyla online satıştaydı. Ancak ne olduysa öğleden sonra tişörtlerin dışındaki ürünlerle ilgili bilgiler web sayfasından çıkartıldı. Biri hariç. Sanırım onu unuttular! Bir defter ya da kitap. Dıştan tıpkı bir Muji görüntüsündeydi.
Şimdi ben başlangıçta gerçekten sıradışı, farklı, Türklüğü vurgulanmış olarak çıkması planlanan bir markanın nasıl olup da sonunda, bir başka ünlü markaya kurumsal kimliğiyle tıpa tıp benzer hale gelerek tamamlandığını ve bu konuya tasarımcı çevrelerinin ne diyeceğini merak ediyorum?