Değişen Türkiye'de Din, Toplum ve Siyaset" isimli araştırmayı Binnaz Toprak ve Ali Çarkoğlu 2006'da gerçekleştirdi. Türkiye'de farklı olana karşı hoşgörülü davranılıp davranılmadığını ölçmek için şu sorular sorulmuştu:
1) Her bir şık için, komşunuz olmasına itiraz edip etmeyeceğinizi söyler misiniz?
- Farklı mezhepten olan bir aile: İtiraz etmezdim % 75.2; İtiraz ederdim % 24.4.
- Kürt bir aile: Etmezdim % 71.4; Ederdim % 28.2.
- Yahudi bir aile: Etmezdim 60.5; Ederdim % 39.1
- Ermeni bir aile: Etmezdim % 57.4; Ederdim % 42.
- Rum bir aile: Etmezdim % 56.6; Ederdim % 42.9.
- Dine inanmayan bir aile: Etmezdim % 50.7; Ederdim % 49.
- Bir eşcinsel çift: Etmezdim % 33.3; Ederdim % 66.2.
***
2) Kiraya vermek üzere bir daireye sahip olsam, kiracımın dini bütün bir Müslüman olmasına da dikkat ederim.
Ederim % 50.9; Etmem % 30.2.
3) Mahallede iki bakkal olsa, dini bütün bir Müslüman olarak bilinenden alışveriş yapmayı tercih ederim. Evet % 49.6, Hayır % 32.6.
4) İnsanın arkadaşlarının dini bütün bir Müslüman olması önemlidir.
Önemlidir % 50.5; Önemli değil % 29.4.
5) Ticari hayatta dini bütün Müslümanlar, olmayanlara göre daha dürüst ve güvenilir.
Evet % 42.8; Hayır % 35.2.
6) Başka dinlerden olanlar arasında iyi insanlar olabileceğini düşünüyorum.
Olabilir % 89.2; Olamaz % 4.7.
***
Görüldüğü gibi, Müslüman'dan alışveriş ve Müslüman ile arkadaşlık tercih ediliyor. Müslümanlık ortak paydasında buluşmakla birlikte, farklı mezhep ve farklı etnik kimliğe itiraz edenler de %25 civarında. Azınlıklarla komşuluğu istemeyenlerin oranı ise, %50'ye yaklaşıyor. Bütün bu bulgular Türkiye'de farklı olana karşı müsamahasızlığı ortaya koyuyor.