Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) iki yıldır uygulanan ilköğretim müfredatında, ortaöğretime geçişi değiştirecek bir yapıya doğru çalışmalarını sürdürüyor. MEB'e göre yeni müfredatın getirdiği anlayışla OKS 2009'da aşamalı olarak kaldırılacak. Yeni müfredat şu anda 6. sınıfta okutuluyor. Önümüzdeki öğretim yılında 7. sınıfta uygulanacak. 8. sınıf ise pilot olacak. O aşamada, yeni müfredatın getirdiği anlayışla OKS kalkabilecek. MEB, OKS'yi geliştirecek bir model arayışı üzerinde çalışmalar yapıyor. Ancak kesinlikle ilköğretimin 6. ve 7. sınıflarında ara sınavların yapılmasını öngörmüyor. Hatta ara sınıflarda sınav yapmaktansa, OKS'nin şu haliyle kalmasının bile daha yararlı olduğu görüşünde.
MEB, ilköğretimdeki not sistemini de değiştiriyor. İlköğretimdeki 5'lik not sistemi yerine 100'lük not sistemi kullanılacak. Bu yeni sistemde öğretmenler kanaat notu kullanmayacak. 2007-2008 öğretim yılında uygulamaya konulacak sistemde ilköğretim 4'ten, 8'e kadar tüm derslerin notları karnede yer alacak. Aynı zamanda öğrencinin 100'lük not sistemindeki puan değerinin, 5'lik not sistemindeki karşılığı gösterilecek.
Öğrencinin kişisel başarısı
Eğitim düzeyi yüksek olan ortaöğretim kurumlarına (Fen, Anadolu Liseleri) arz bu kadar fazla (850 bin), kontenjan da bu kadar az (120 bin) olduğu sürece, bence OKS kalkmaz. İlköğretim kurumlarının önemini artırmak için, öğrencinin ilköğretim başarı puanı belli bir oranda OKS puanına eklenmelidir. Birinci adımda, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflardaki yıl sonu başarı ortalamalarından diploma notu elde edilir. İkinci adımda, tüm öğrencilerin diploma notları toplanır ve öğrenci sayısına bölünür. Böylece okul ortalaması bulunur. Üçüncü adımda ise, öğrencinin diploma notu, okulunun ortalamasıyla karşılaştırılır. Bunun sonucuna göre öğrenciye az ya da çok puan verilir. Buna ilköğretim başarı puanı denir. Bu puana göre öğrencinin kişisel başarısı ortaya çıkar. Öğrenci bu puanı yükseltmek istiyorsa, okuluna daha çok ağırlık vermek zorundadır.
Okulun kitlesel başarısı
OKS'den sonra ilköğretim kurumundaki tüm öğrencilerin FM ve TM puan ortalaması alınır. Bu puan ortalaması ne kadar yüksekse, öğrencinin başarı puanı o derece yükselir. Buna da ağırlıklı ilköğretim başarı puanı denir. Buradan da okulun kitlesel başarısı ortaya çıkar. Böylece okullar ve öğrenciler arasında haksızlık yapılmamış olur. Ağırlıklı ilköğretim başarı puanı da belirli bir katsayıyla çarpılır. OKS FM veya TM puanlarına eklenir. Buna da yerleştirmede OKS puanı adı verilir. Böylece okulun önemi iyice ortaya çıkar. Kısacası okul olmadan, eğitim düzeyi yüksek ortaöğretim kurumlarına girişin çok zor olduğunu herkes kabul eder. Aldığım duyumlara göre, MEB de ilköğretim başarı puanı konusunda çalışmalarını başlatmış. Kurulan komisyona, sınava katılan öğrencinin OKS'de aldığı puana ilköğretim 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflardaki başarı puanlarının belli bir oranda eklenmesi önerilmiş. MEB yetkilileri ilköğretim başarı puanının sınıflara göre kademelendirilmesini yaparken, en az 4. sınıf notlarının, en çok 8. sınıf notlarının etkili olması planlanıyormuş. Ancak bir gerçeği de kabul edelim. Gerek öğrenciler, gerekse veliler OKS'ye hazırlanırken dershane ve özel ders olgusunu bir kenara bırakamaz.
Gençlerimizin geleceğiyle oynamayalım. Onları kalitesizlikte değil, kalitede eşit duruma getirelim. Ancak sakın unutmayın! Devamlı yapılan sistem değişiklikleri, gençler arasında bırakın eğitim düzeyi farkını, kültür farklılıkları dahi oluşturdu. MEB'in son günlerde OKS ile ilgili yaptığı açıklamalar özellikle 6. sınıf öğrencilerini ve velilerini gerdi. Şimdi "Bu sistem değişir mi" kaygısını yaşıyorlar. Bundan sonra alınacak kararlar geçici olmamalı, devamlılık göstermelidir. MEB'in değerli yetkililerinin devamlılığı gözeten, eğitimde kaliteyi ön plana çıkaran bir karar alacaklarına yürekten inanıyorum. Kısacası bence OKS kalkmaz. Bu yıldan itibaren de OKS puanının üzerine, ağırlıklı ilköğretim başarı puanı belirli bir oranda eklenir. Sevgili 6. sınıf öğrencileri ve velileri 2009'da OKS kalkacak diye sakın çalışmalarınıza ara vermeyin.